Background Image
Previous Page  205 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 205 / 341 Next Page
Page Background

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları

204

Gerçekleştirilemeyen öneriler arasında yer alan, dış güvenliğin Adalet

Bakanlığı’na devredilmesi ve kurum içindeki jandarma karakolunun

başka yere taşınmasına ilişkin hususların da üzerinden hassasiyetle

durulması gerekmektedir. Bilindiği üzere ceza infaz kurumlarının dış

güvenlik hizmetleri İçişleri Bakanlığı’na bağlı jandarma kuvvetleri ta-

rafından yerine getirilmektedir. Öncelikle, cezaların infazının sağlan-

dığı kurumlar Adalet Bakanlığı’na bağlı ve kurumların iç güvenliği

kendi personeli tarafından sağlanıyor iken; bu kurumların dış güven-

liğinin jandarmaya bırakılmasını olumlu biçimde değerlendirmek güç

görünmektedir. Üstelik, dış güvenliği sağlamakla görevli jandarma

birlikleri genellikle kurum binasının dışında, ancak duvarlarla çevrili

bahçenin içinde yer almakta, böylece kurumla iç içe faaliyette bulun-

maktadır. Bu durum, kurum idaresi açısından sorunlara neden olmak-

ta, örneğin, ziyaretçilerin kurum alınmasında, kuruma sokulacak iaşe

maddelerinin belirlenmesinde zaman zaman anlaşmazlıklar doğur-

maktadır. Daha da önemlisi, hastalanan bir tutuklu ve hükümlünün

acilen hastaneye sevkinin gerektiği durumlarda, nöbetteki jandarma

kuvvetlerinin sayısının azlığı ve araç teminindeki güçlük nedeni ile

sevk işlemi kısa zamanda gerçekleştirilememektedir. Bu ve benzeri

başka sakıncalar nedeni ile kamuoyunda da tartışılan, dış güvenlik

hizmetlerinin jandarmadan alınması hususunun değerlendirilmesi

yararlı olacaktır

109

.

2007 yılına ilişkin raporlarda infaz uygulamaları ile ilgili olarak

ise 79 öneride bulunulmuş, bunlardan 60’ı yerine getirilmiş, 19’u ye-

rine getirilememiştir. Yerine getirilen öneriler arasında; genelgelerin

hükümlü ve tutuklulara dağıtılmasın (5 öneri), adli ve terör suçların

hükümlülerinin ayrı barındırılması (4 öneri), hükümlü ve tutukluların

dilekçelerine zamanında cevap verilmesi (4 öneri) ve hükümlü ve tu-

tukluların uyacakları kurallar konusunda bilgilendirilmeleri (4 öneri)

ilk sıralarda yer almaktadır. Gerçekleştirilen bu önerilerin önemli bir

bölümü tutuklu ve hükümlülerin bilgilendirilmesi ile ilgili olup, bun-

ların infaz kurumunda uymaları gereken kuralları bilmeleri açısından

önemlidir. Esasen, bu yöndeki bilgilendirme, mevzuata uygun biçim-

109

Nitekim TBMM Başkanlığına sevk edilen “Ceza İnfaz Kurumları Dış Güvenlik

Hizmetleri Kanun Tasarısı”, dış güvenlik hizmetlerinin Adalet Bakanlığı’na dev-

redilmesini öngörmektedir. Bkz.

http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/abuyum/

belge/faaliyet/donem23/ceza_infaz_kanun_tasarisi.pdf