

TBB Dergisi 2014 (113)
Hakan Sabri ÇELİKYAY
205
de kurumu yönetmekle görevli olan kurum idaresinin işini kolaylaş-
tıracaktır. Yerine getirilemeyen önerilerde ilk üç sırayı ise; ziyaretçi-
lerin görüşme sürelerinin uzatılması (4 öneri), moral izni verilmesi (4
öneri) ve hükümlü ve tutuklulara özel izin veya iş arama izinlerinin
kullandırılması (3 öneri) konuları oluşturmaktadır. Ziyaretçilerin gö-
rüşme süresi
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun
’un 83.
maddesi gereğince, yarım saatten az ve bir saten fazla olmayacak şe-
kilde belirlenmekte olduğundan, bu öneriler yerine getirilememiştir.
Ancak, bazı kurumlarda personel sayısındaki azlık ve fiziksel yeter-
sizlikler nedeni ile minimum süreye göre ziyaret yaptırılmaktadır. Bu
yetersizliklerin giderilmesi halinde, ziyaret sürelerinin gözden geçiril-
mesi düşünülebilir. İzin talepleri ise
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı
Hakkında Kanun
’un 89. maddesi gereğince değerlendirilmekte olup, bu
hükme uymayan ve hükümde yer alamayan “moral izni”
110
gibi öneri-
ler kanuna aykırı bulunduğundan yerine getirilememiştir.
Bu noktada izleme kurulları tarafından iletilen önerilerin, mevzu-
at gerekçe gösterilerek dikkate alınmamasının kabulünün mümkün
olmadığını belirtmek gerekir. Adalet Bakanlığı, izleme kurulların-
dan gelen önerileri mevzuat çerçevesinde değerlendirmekle yüküm-
lü olmakla beraber, yapılacak mevzuat değişikliklerinde önerilerin
dikkate alınması mümkün, hatta yararlı olacaktır. Esasen, 4681 sayılı
kanunun izleme kurullarının görev ve yükümlülüklerinin düzenlen-
diği 6. maddesinde, görülen aksaklık ve eksikliklerin yetkili mercilere
bildirilmesinden bahsedilirken, bu bildirimlerin mevzuat değişikliği
önerisi şeklinde yapılmasına engel bir ibareye yer verilmemiştir. Ak-
sine, anılan kanun maddesinde 5172 sayılı kanunla yapılan değişik-
likle, kurulların raporlarını göndereceği merciler arasına TBMM İn-
san Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanlığı’nın da ilave edilmesi,
kurullardan gelecek önerilerin TBMM’nin denetleme görevi yanında,
yasama görevinde de dikkate alınabileceğini göstermektedir. Sade-
ce kanun seviyesinde değil, tüzük ve yönetmelik seviyesinde yapıla-
cak değişikliklerde de raporlarda yer alan önerilerden yararlanılması
mümkündür. Nitekim, uygulamada, izleme kurullarından gelen öne-
110
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’un “ödüllendirme” baş-
lıklı 51. maddesinde 24.01.2013 tarih ve 6411 sayılı kanunla yapılan değişiklik ile
hükümlülere “mahrem görüşme” hakkı tanınmıştır. Bkz. RG. 31.01.2013, Sayı
28545.