Background Image
Previous Page  206 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 206 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

205

de kurumu yönetmekle görevli olan kurum idaresinin işini kolaylaş-

tıracaktır. Yerine getirilemeyen önerilerde ilk üç sırayı ise; ziyaretçi-

lerin görüşme sürelerinin uzatılması (4 öneri), moral izni verilmesi (4

öneri) ve hükümlü ve tutuklulara özel izin veya iş arama izinlerinin

kullandırılması (3 öneri) konuları oluşturmaktadır. Ziyaretçilerin gö-

rüşme süresi

Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun

’un 83.

maddesi gereğince, yarım saatten az ve bir saten fazla olmayacak şe-

kilde belirlenmekte olduğundan, bu öneriler yerine getirilememiştir.

Ancak, bazı kurumlarda personel sayısındaki azlık ve fiziksel yeter-

sizlikler nedeni ile minimum süreye göre ziyaret yaptırılmaktadır. Bu

yetersizliklerin giderilmesi halinde, ziyaret sürelerinin gözden geçiril-

mesi düşünülebilir. İzin talepleri ise

Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı

Hakkında Kanun

’un 89. maddesi gereğince değerlendirilmekte olup, bu

hükme uymayan ve hükümde yer alamayan “moral izni”

110

gibi öneri-

ler kanuna aykırı bulunduğundan yerine getirilememiştir.

Bu noktada izleme kurulları tarafından iletilen önerilerin, mevzu-

at gerekçe gösterilerek dikkate alınmamasının kabulünün mümkün

olmadığını belirtmek gerekir. Adalet Bakanlığı, izleme kurulların-

dan gelen önerileri mevzuat çerçevesinde değerlendirmekle yüküm-

lü olmakla beraber, yapılacak mevzuat değişikliklerinde önerilerin

dikkate alınması mümkün, hatta yararlı olacaktır. Esasen, 4681 sayılı

kanunun izleme kurullarının görev ve yükümlülüklerinin düzenlen-

diği 6. maddesinde, görülen aksaklık ve eksikliklerin yetkili mercilere

bildirilmesinden bahsedilirken, bu bildirimlerin mevzuat değişikliği

önerisi şeklinde yapılmasına engel bir ibareye yer verilmemiştir. Ak-

sine, anılan kanun maddesinde 5172 sayılı kanunla yapılan değişik-

likle, kurulların raporlarını göndereceği merciler arasına TBMM İn-

san Haklarını İnceleme Komisyonu Başkanlığı’nın da ilave edilmesi,

kurullardan gelecek önerilerin TBMM’nin denetleme görevi yanında,

yasama görevinde de dikkate alınabileceğini göstermektedir. Sade-

ce kanun seviyesinde değil, tüzük ve yönetmelik seviyesinde yapıla-

cak değişikliklerde de raporlarda yer alan önerilerden yararlanılması

mümkündür. Nitekim, uygulamada, izleme kurullarından gelen öne-

110

Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’un “ödüllendirme” baş-

lıklı 51. maddesinde 24.01.2013 tarih ve 6411 sayılı kanunla yapılan değişiklik ile

hükümlülere “mahrem görüşme” hakkı tanınmıştır. Bkz. RG. 31.01.2013, Sayı

28545.