Background Image
Previous Page  154 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 154 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nurdan ORBAY ORTAÇ

153

bagajın teslimini, ayrıca gecikmeden doğan zararlarını talep edebile-

ceği kabul edilmektedir

26

.

bb. Bagajın hasarı

Hasar, eşyanın değerinin düşmesine neden olan fiziksel kötüleş-

me olarak ifade edilir

27

. Örneğin, bagajın ıslanması neticesinde bagaj-

da yer alan elektronik cihazların kısmen zarar görmesi halinde hasar-

dan söz edilebilir.

Bagajın tamamen veya kısmen hasara uğraması mümkündür. An-

cak bagajın kısmen hasara uğraması halinde kalan kısım da iktisadi

değerini tamamen yitirmişse artık tam hasardan söz edilir

28

. Örneğin,

yağlı boya bir tablonun kısmen hasara uğraması halinde tablo tama-

men değerini yitireceğinden artık tam hasardan söz edilir.

b. Maddi zarar

Bagajın zayi olması veya hasara uğraması halinde hak sahibinin

malvarlığında meydana gelen eksilme maddi zarar olarak nitelendi-

rilir. Türk Sivil Havacılık Kanununda ve Montreal Konvansiyonunda

zararın miktarının nasıl hesaplanacağına ilişkin bir hüküm bulunma-

maktadır. Bu halde zarar miktarı, Türk Sivil Havacılık Kanununun

106’ncı maddesinde yapılan atıf gereğince, Türk Ticaret Kanunu hü-

kümleri nazara alınarak tespit edilir. Türk Ticaret Kanununun 912’nci

maddesinde taşıyıcının, bagajın ziyaından veya hasara uğramasından

Kanunun 875 ile 886’ncı maddeleri uyarınca sorumlu olacağı belirtil-

miştir.

Bagajın tamamen veya kısmen zıyaı halinde zarar miktarı, bagajın

taşınmak üzere teslim alındığı yer ve zamandaki değerine göre hesap-

lanır (TTK m. 880/1). Bagajın hasara uğraması hâlinde ise zarar mik-

tarı, bagajın taşınmak üzere teslim alındığı yer ve zamandaki hasar-

sız değeri ile hasarlı değeri arasındaki farka göre tespit edilir (TTK m.

880/2).

26

Ülgen, s. 179.

27

Mankiewicz, s. 169; Ronald Schmid; Montreal Convention Commentary, Nether-

lands, 2006 Art. 17-130 (MontrealComm./Schmid).

28

Ülgen, s. 181.