Background Image
Previous Page  205 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 205 / 497 Next Page
Page Background

Markanın Kullanılmaması Sebebiyle Hükümsüzlüğü

204

lenmez. Kullanmama, hükümsüzlük kararı verilinceye kadar, tescil-

den doğan hakları zedelemez.”

6

Kullanma zorunluluğu için belirlenen

bekleme süresi KHK m. 14’e göre beş yıldır. Ancak bu sürenin dol-

masından sonra kullanma zorunluluğuna uyulup uyulmadığı iddia

edilebilecektir. Bu süre içerisinde ise her halde sahibi lehine koruma

mutlaktır.

7

Markanın kullanılmamasının yaptırımı markanın korun-

maması değil, markanın iptalidir.

8

556 sayılı KHK’da bu zorunluluğun aranmasının nedeni, marka

hakkının sağladığı inhisari yetkilerdir.

9

Zira bu çerçevede marka hak-

kı sahibi marka olarak tescil edilen işaretin başkalarınca kullanılma-

sını yasaklama gibi olağanüstü yetkilere sahip olmaktadır. Bir başka

deyişle, marka olarak tescil edilen işaret, tescil ettiren kişinin tekeli-

ne tahsis edilmekte, topluma kapatılmaktadır. Bu yüzden markanın,

tescilden sonra sahibince gerçekten kullanıldığının denetlenmesinde

yarar vardır. Zira kullanma zorunluluğu aranmaması halinde, marka

sicili gözlerden uzak, kimsenin dokunmadığı ve belki de hiçbir zaman

kullanılmayacak işaretlerin deposu haline gelebilecektir.

10

Bundan

başka, marka sahibi, elde edeceği bir takım koruma ve ihtiyat amaçlı

markalarla ya markasına benzer tüm işaretleri adına tahsis ettirebile-

cek ya da tescil ettirdiği markanın ilgili olduğu mal veya hizmetlerin

kapsamını genişleterek mevcut markanın başkalarınca kullanılmasını

olanaksız hale getirebilecektir. İşte bu sakıncaların önlenebilmesinin

veya en aza indirgenebilmesinin yolu markanın kullanılması zorun-

luluğundan geçmektedir. Ayrıca bir başka açıdan bakıldığında, kul-

lanma zorunluluğunun varlığının yararı, markanın sahibince işlevi-

ne uygun halde kullanılabilmesinin sağlanmasıdır.

11

Gerçekten tescil

anında markanın önceden fiilen kullanılması yahut kullanmaya iliş-

kin niyetin varlığı aranmadığından, bu amaca ulaşmada en mantıklı

yöntem, markanın tescilden sonraki dönemde fiilen kullanılmasıdır.

12

6

Y. 11. HD. 26.11.2001 T,, 2001/6361 E., 2001/9286 K., Hamdi Yasaman, Marka

Hukuku,Cilt I, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2004, s.655

7

Bilgili,s.30, Meran, s.262

8

Meran, s.262

9

Tekinalp, s.423

10

Bilgili, s.30, Y. HGK. 09.02.2011 T., 2010/11-695 E., 2011/47 K, İstanbul Barosu

Dergisi, Cilt 86, Sayı 1, s.327

11

Bilgili, s.30

12

Yasaman, s.628