

TBB Dergisi 2014 (114)
Emine ÖZDAMAR DOĞAN
207
ğunlukta, piyasaya hitap eden ve etkileyen yerlerde kullanılması” ola-
rak tanımlanabilir. Markanın iptal yaptırımından kurtulmak amacıy-
la birkaç kez malın veya ambalajın üzerine konulması ya da hizmetle
ilişkilendirilmesi görünüşte kullanım olarak değerlendirilebilir.
23
Markanın kullanılmasının ciddi olup olmaması objektif kriterlere
göre belirlenir. Kural olarak, markanın önemsiz sayılabilecek miktar-
daki ürünler için sembolik veya geçici kullanımı ciddi kullanım için
yeterli değildir.
24
Markayı taşıyan ürünlerin, sembolik olarak ihracı
veya ithali ile markanın sadece broşürlerde kullanılması arasında bu
anlamda bir fark yoktur.
25
Markayı, marka sahibi ile birlikte onun kontrolü altında üçüncü
bir kişi de kullanıyorsa ikisinin de markayı kullanmaya ilişkin eylem-
leri objektif kriterler içinde değerlendirmeye tabi tutulmalıdır.
26
d. Markanın Koruma Alanına Giren Mal ve Hizmetler İçin
Kullanılması
556 sayılı KHK, mal veya hizmete ilişkin korumanın sınırları hu-
susunda sınıf sistemini benimsemiştir. Bir marka tescil edilirken, bu
markanın hangi mal veya hizmet sınıfı için kullanılacağı ve koruna-
cağı marka başvurusunda belirtilir ve tescil sadece bu sınıfa ilişkin
olarak yapılır. Böylece tescilli marka sahibi ile marka başvurusu sahibi
markalarının korunmasını bu sınıfa ilişkin olarak (tanınmış markalar
hariç) talep edebilir. Dolayısıyla markanın koruma alanına giren mal
ve hizmetler dışında bir başkası tarafından tescil edilip kullanılabilir.
27
Marka, marka sahibi tarafından birden çok sınıf için tescil ettiril-
miş olabilir. Bu duruma markanın kullanılması zorunluluğu kapsa-
mında, marka, hangi sınıf veya sınıflar için tescil ettirilmişse o sınıf
veya sınıflardaki mallar veya hizmetler için kullanılmalıdır.
28
23
Tekinalp, s.422
24
Dirikkan, s.244
25
Hayrettin Çağlar, Marka Hukuku Temel Esaslar, Adalet Yayınevi, Ankara 2013,
s.94
26
Dirikkan, s.245
27
Kahveci, s.63
28
Kahveci, s.64