Background Image
Previous Page  207 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 207 / 497 Next Page
Page Background

Markanın Kullanılmaması Sebebiyle Hükümsüzlüğü

206

b. Markanın Yurt İçinde Kullanılması

556 sayılı KHK m. 14’de her ne kadar markanın Türkiye sınırları

içinde kullanılmasından söz edilmese de gerek tescille kazanılan mar-

ka hakkının niteliği gerekse de KHK m. 14 fıkra 2’nin b bendindeki

markanın yalnız ihracat amacıyla mal ya da ambalajlarında bulundu-

rulmasının kullanma sayılacağı yönündeki hüküm gereğince kural

olarak markanın yurt içinde kullanılması gerekmektedir.

18

Bunun bir

diğer nedeni de 556 sayılı KHK ile getirilen düzenlemelerin yurt için-

de uygulanacağı ilkesi yani ülkesellik prensibidir.

19

Ancak buradan markanın bütün ülke çapında kullanılmasının zo-

runlu olduğu sonucu çıkarılamaz. Kullanım olgusunun özelliklerine

göre, ciddi kullanım kabul edilebildiği sürece, ülkenin sadece sınırlı

bir bölgesinde kullanımda yeterli sayılabilir.

20

c. Markanın Ciddi Biçimde Kullanılması

556 sayılı KHK m. 14’de kullanmanın niteliğine değinilmemek-

te fakat m.42 fıkra 1’de ciddi kullanma ibaresi geçmektedir. KHK m.

42’nin lafzından, kullanımın ciddi anlamda yani markanın kendinden

beklenen fonksiyonları gerçekleştirecek şekilde yapılmasının gerekti-

ği anlaşılmaktadır.

21

Üye Devletlerin Markalara İlişkin Mevzuatlarının

Yaklaştırılması Hakkında 22 Ekim 2008 tarihli ve 2008/95 AT sayılı

9/104 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi m.10’da marka-

nın kullanımına ilişkin olarak “markanın tescili izleyen beş yıl içinde

sahibi tarafından tescil edildiği mal ve hizmetlere ilişkin olarak üye

devlette ciddi kullanıma sokulmamasından” bahsedilmektedir.

22

KHK m. 14 fıkra 2’de markayı kullanma kabul edilen durumlar da

gözetilerek markanın ciddi biçimde kullanılması “markanın işlevine

uygun tarzda yarar elde edecek biçimde, malın piyasada tanınmasını

ve diğer mal veya hizmetlerden ayırt edilmesini sağlayacak tarz ve yo-

18

Dirikkan, s.245; Meran, s.263

19

Kahveci, s.68

20

Dirikkan, s.245-246;

21

Kahveci, s.66, N. Berkay Kırcı, “Markanın Hükümsüzlüğü”,

TBB Dergisi

, Sayı 66,

2006, s.303

22

Dirikkan, s.242