Background Image
Previous Page  297 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 297 / 497 Next Page
Page Background

Kamu Denetçiliği Kurumu ve Vergi Uyuşmazlıklarında Uygulaması

296

Fransa’da arabulucu, İspanya’da halk savunucusu, Avusturya’da hal-

kın avukatı, Portekiz’de adalet temsilcisi ve diğer ülkelerde de pek çok

farklı şekilde adlandırılmaktadır.

10

Kurum günümüzde, “zamanımı-

zın bir simgesi”

11

olarak nitelendirilmekte ve Avrupa Konseyi İstişari

Asamblesi tarafından da üyelerine, kendi ülkelerinde kurmaları ve

faydalanmaları tavsiye olunmaktadır.

12

Kamu denetçiliği kurumu, neredeyse her ülkede farklı şekilde

adlandırılsa da bu kullanımların hepsinin ortak noktası, bireylerin

temel haklarının korunması ve hukuk devleti ilkesini temel alan de-

mokratik bir kurum olmasıdır.

13

Bu amacı gerçekleştirebilmesi kamu

denetçisinin tarafsız ve bağımsız olmasına bağlıdır. Kamu denetçi-

si, uyuşmazlıkların çözümünde idareden de bireyden de bağımsız

üçüncü kişi konumundadır.

14

Bireylerin temel haklarının korunması

amacıyla idarenin denetimi mekanizması olarak oluşturulan bu ku-

rum, kuşkusuz ki idarenin ve yürütmenin tüm baskı ve etkilerinden

uzaklaştırılmalıdır. Aksi takdirde idarenin denetimi için getirilen bu

kurum, hiyerarşik denetim ya da vesayet denetiminden farklı olma-

yacaktır.

15

Kamu denetçisi, hataların düzeltilmesi ve tekrarlanmaması

doğrultusunda idareye yol gösterici ve idareyi ikna edici rol oynaya-

caktır.

16

Kamu denetçiliği kurumu, yukarıda da değinildiği gibi bi-

reylerin temel hak ve özgürlüklerinin korunması ve idarenin eylem,

işlem ve tutumlarının hukuka uygunluğunun sağlanması amacıyla

düzenlenmiş bir yoldur. Denetçilerin, bu amaçlar doğrultusunda

yaptığı incelemeler, yargının iş yükünün hafiflemesi, idari yönetimin

ve memurların iyileştirilmesi gibi olumlu sonuçlar da doğurmakta-

dır. Denetçilerin, ihlalleri gidermede rol oynaması idare ve bireyler

arasında güven ilişkisinin kurulması ve pekiştirilmesinde de fayda

sağlamaktadır.

10

Nuri Tortop, “Ombudsman Sistemi ve Çeşitli Ülkelerde Uygulanması”,

Amme

İdaresi Dergisi,

C. 1, S. 31, 1998, s. 4.

11

Oytan, s. 194.

12

Kestane, s. 129.

13

Eklundh, s. 462

14

Şengül, s. 127.

15

Erhürman, s. 89.

16

Şengül, s. 128.