Background Image
Previous Page  299 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 299 / 497 Next Page
Page Background

Kamu Denetçiliği Kurumu ve Vergi Uyuşmazlıklarında Uygulaması

298

redilemeyeceği üzerinde durmuştur. Mahkeme, Anayasada, yasayla

düzenlenmesi öngörülen bir konunun,yasada genel ilkeleri düzenlen-

meden; sınırı ve çerçevesi çizilmeden yönetmeliğe bırakılmasını Ana-

yasaya aykırı bulmuştur. Anayasa Mahkemesinin bu iptal kararının

ardından 2010 yılında, Anayasanın dilekçe hakkını düzenleyen 74.

maddesine yapılan ekleme ile Kamu Denetçiliği Kurumu düzenlen-

miş; madde metninde kurumun meclise bağlı olacağı, seçim esasları,

kanunla düzenlenecek hususlar yer almıştır. Avrupa Birliği tarafın-

dan düzenlenen 2011 Yılı İlerleme Raporunda da kamu denetçiliği

kurumunun kurulmasına önem verilmesi gerektiği belirtilmiştir.

19

Bu

gelişmelerin ardından 14.06.2012 tarihinde 6328 sayılı Kamu Denet-

çiliği Kurumu Kanunu kabul edilmiş ve kamu denetçileri, 29.03.2013

tarihinde göreve başlamıştır. Kamu denetçiliği kurumu, kanunda,

kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikayet meka-

nizması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile

tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,

hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak

ve önerilerde bulunmak üzere kurulan bir kurum olarak düzenlen-

miştir. Kanunda da düzenlendiği üzere kamu denetçilerinin karar-

ları idare ve yargı organları için bağlayıcı değer taşımayıp, öneri ni-

teliğindedir. Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile re’sen

imzaladığı karar ve emirler; yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin

işlemler; yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar; Türk Silahlı

Kuvvetlerinin sırf askeri nitelikteki faaliyetleri ise kamu denetçileri-

nin görev alanı dışında bırakılmıştır.

Kanunda, baş denetçinin meclis üye tam sayısının üçte iki ço-

ğunluğu ile seçileceği düzenlenmiş; birinci oylamada bu çoğunluk

sağlanamadığı takdirde ikinci oylamada üye tam sayısının üçte iki

çoğunluğunun oyunun aranacağı belirtilmiştir. Bu çoğunluk da sağ-

lanamadığı takdirde üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğun-

luğu, dördüncü oylamada, karar yeter sayısına ulaşılmak şartıyla en

fazla oy alan aday seçilmiş olacaktır.

19

Avrupa Birliği Komisyonu, Türkiye 2011 Yılı İlerleme Raporu

,

SEC (2011) 1201,

Brüksel, 2011, s. 12.

http://www.abgs.gov.tr/files/AB_Iliskileri/AdaylikSureci/

IlerlemeRaporlari/2011_ilerleme_raporu_tr.pdf (E.T. 18.05.2013).