

Kamu Denetçiliği Kurumu ve Vergi Uyuşmazlıklarında Uygulaması
298
redilemeyeceği üzerinde durmuştur. Mahkeme, Anayasada, yasayla
düzenlenmesi öngörülen bir konunun,yasada genel ilkeleri düzenlen-
meden; sınırı ve çerçevesi çizilmeden yönetmeliğe bırakılmasını Ana-
yasaya aykırı bulmuştur. Anayasa Mahkemesinin bu iptal kararının
ardından 2010 yılında, Anayasanın dilekçe hakkını düzenleyen 74.
maddesine yapılan ekleme ile Kamu Denetçiliği Kurumu düzenlen-
miş; madde metninde kurumun meclise bağlı olacağı, seçim esasları,
kanunla düzenlenecek hususlar yer almıştır. Avrupa Birliği tarafın-
dan düzenlenen 2011 Yılı İlerleme Raporunda da kamu denetçiliği
kurumunun kurulmasına önem verilmesi gerektiği belirtilmiştir.
19
Bu
gelişmelerin ardından 14.06.2012 tarihinde 6328 sayılı Kamu Denet-
çiliği Kurumu Kanunu kabul edilmiş ve kamu denetçileri, 29.03.2013
tarihinde göreve başlamıştır. Kamu denetçiliği kurumu, kanunda,
kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin bir şikayet meka-
nizması oluşturmak suretiyle, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile
tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,
hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak
ve önerilerde bulunmak üzere kurulan bir kurum olarak düzenlen-
miştir. Kanunda da düzenlendiği üzere kamu denetçilerinin karar-
ları idare ve yargı organları için bağlayıcı değer taşımayıp, öneri ni-
teliğindedir. Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile re’sen
imzaladığı karar ve emirler; yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin
işlemler; yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar; Türk Silahlı
Kuvvetlerinin sırf askeri nitelikteki faaliyetleri ise kamu denetçileri-
nin görev alanı dışında bırakılmıştır.
Kanunda, baş denetçinin meclis üye tam sayısının üçte iki ço-
ğunluğu ile seçileceği düzenlenmiş; birinci oylamada bu çoğunluk
sağlanamadığı takdirde ikinci oylamada üye tam sayısının üçte iki
çoğunluğunun oyunun aranacağı belirtilmiştir. Bu çoğunluk da sağ-
lanamadığı takdirde üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğun-
luğu, dördüncü oylamada, karar yeter sayısına ulaşılmak şartıyla en
fazla oy alan aday seçilmiş olacaktır.
19
Avrupa Birliği Komisyonu, Türkiye 2011 Yılı İlerleme Raporu
,
SEC (2011) 1201,
Brüksel, 2011, s. 12.
http://www.abgs.gov.tr/files/AB_Iliskileri/AdaylikSureci/IlerlemeRaporlari/2011_ilerleme_raporu_tr.pdf (E.T. 18.05.2013).