

Yolsuzluk ve Yolsuzluğun Önlenmesine İlişkin Olarak OECD Rüşvetle Mücadele...
326
buna karşın “tavsiyelerin hiç birisi Türkiye tarafından tatmin edici şe-
kilde yerine getirilmemiştir”.
26
4. YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN ULUSLARARASI BOYUTU
Yolsuzluğun oluşmasında birey tek başına etkili iken yolsuzluğu
bertaraf etmede bireyler tek başına yeterli olamazlar. Bunun nedeni
yolsuzluğun etkilerinin tüm topluma yayılması ve ortaya çıkardığı
maliyetin giderek artmasıdır. Yolsuzluğun etkilerinin ortadan kaldı-
rılması, toplumun tümünün gayreti ve kamu kaynakları ile maliyetin
karşılanması gerekliliğini doğurmaktadır. Aynı zamanda küresel-
leşme ile birlikte ülkeler arası iletişimin ve sermaye hareketliliğinin
artması yolsuzluk olgusunu uluslararası bir platforma taşımaktadır.
Yaşanan yolsuzlukların etkilerinin o ülkenin sınırlarını aşması bu so-
runların uluslararası bir mücadele ile çözülmesini gerektirmektedir.
27
Yolsuzlukla mücadele için oluşturulan uluslararası organizas-
yonlar politik, ekonomik veya kültürel amaçlarla; hükümetler arası
veya hükümet dışı şekillerde; iki taraflı ya da çok taraflı; bölgesel ya-
hut küresel olarak kurulabilirler. Ancak nasıl bir sınıflandırmaya tabi
tutulursa tutulsunlar, kendi örgüt yapıları içinde uluslararası hukuk
çerçevesinde yaptırımlara haiz sözleşme ve kararlar üretebilirler. Yol-
suzlukla etkin bir mücadele sağlamada bu örgütlerin konuya ilişkin
olarak ortaya koyacağı bağlayıcı metinler önemli bir rol üstlenir. Bu-
nun dışında, her uluslararası örgüt veya işbirliği çabası, uluslarara-
rüşveti verene verdiği rüşvetin tazminini ortadan kaldırmayı (ii) kanunu uygu-
layan uygulayıcılar dâhil herkese ön soruşturmanın başlamasından sonra “etkin
pişmanlık”ın kullanılması durumlarında cezadan muaf tutulmanın uygulanma-
dığını açıklamayı;
Vatandaş olmayanlar tarafından işlenen ancak, aynı zamanda, Türk vatanda
şı olan Türk kamu görevlilerinin veya Türk meclisleri üyelerinin dâhil olduğu
yolsuzluk suçları fiillerinin kovuşturulmasının Adalet Bakanının talebi üzerine
yapılabileceği (TCK 12. madde, 1. fıkra) şartının kaldırılmasını; ve (ii) yurt dışında
yabancılar tarafından işlenen fakat, aynı zamanda, Türk vatandaşı olan uluslara-
rası organizasyonların görevlilerini, uluslararası parlamenter meclisleri üyelerini
ve uluslararası mahkemelerin hâkimleri ve savcılarını içeren yolsuzluk suçları
üzerinde yargı yetkisi tesis etmesini”. GRECO, “Üçüncü Değerlendirme Aşama-
sı Türkiye Uygunluk Raporu”
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/GrecoRC3(2012)4_Turkey_TR.pdf, s. 1-10.
26
GRECO, s. 15-16.
27
Çelen, M. (2007), “Yolsuzluk Ekonomisi: Kamusal Bir Kötülük Olarak Yolsuzlu-
ğun Ekonomik Analizi”, İSMMMO 77, s. 23. Aktaran Örücü ve diğerleri, s. 546.