Background Image
Previous Page  322 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 322 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Dilaver NİŞANCI

321

ana kaynağı olan bu gelirlerin yolsuzluk nedeni ile azalması kamu

otoritesi tarafından yapılması gereken harcamaların seyrini de değiş-

tirmektedir. Harcamalar için yeterli finansman kaynağının olmaması,

yapılması gereken kamu yatırımlarını sekteye uğratmaktadır. Kamu

harcama düzeninin bozulması sonucunda da toplumsal refahın azal-

ması ön plana çıkmaktadır. Yolsuzlukların bu olumsuz etkileri sonu-

cunda kamu otoritesi tarafından sunulan mal ve hizmetlerin verimli-

liği ve çeşitliliği de azalmaktadır. Bu azalma ise yine bireyler üzerinde

olumsuz bir baskıya neden olmaktadır.

13

2.4. Yolsuzluğa Karşı Alınabilecek Önlemler

Yolsuzlukla mücadele politikaları ahlaki ve kaderci olarak nitelen-

dirilebilecek iki noktada ele alınmaktadır. Konuya ahlaki açıdan yak-

laşanlar, yolsuzlukla mücadelede, sosyal değerler ve kuralların köklü

biçimde değişmesi gerektiğini ileri sürmektedir. Kaderci düşüncede

olanlar ise, yolsuzlukların önlenemez bir noktaya geldiğini, bu neden-

le de mücadelenin gereksiz olacağını düşünmektedir. Buna karşın teo-

rik ve ampirik çalışmalar ile uluslararası uygulamalar, yolsuzlukların

tamamen ortadan kaldırılması mümkün olmasa da, azaltılabilecekle-

rini göstermektedir.

14

Birleşmiş Milletler, yolsuzlukla mücadele stratejilerinin yedi

özel-

liğe sahip olmasını önermekte olup, bunlar; özellikle somut delillere

dayalılık, şeffaflık, siyasi bağımsızlık, içsellik, çağdaşlık, sonuç odak-

lılık ve esnekliktir. Dünya Bankası’na göre ise etkili yolsuzlukla mü-

cadele stratejisinin beş

temel amacı olmalıdır, bunlar: Siyasi hesap ve-

rebilirliğin yükseltilmesi, sivil toplumun katılımının güçlendirilmesi,

rekabetçi özel sektörün kurulması, etkin denetim sistemlerinin oluş-

turulması ve kamu yönetiminin geliştirilmesidir.

15

13

Bağdigen, M. ve Tunçer, M. (2004), “Yolsuzluğun Kamu Gelirleri Üzerine Etkisi:

Belediye Gelirleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma”,

Vergi Dünyası

272, s. 169. Akta-

ran Örücü ve diğerleri, s. 545.

14

Şener Gönülaçar, “Etkili Bir Yolsuzlukla Mücadele İçin Kamu Denetiminde Yeni

Bir Kurumsal Yapı Önerisi”,

Mali Hukuk Dergisi,

Y. 27, S. 159 (Mayıs-Haziran

2012), s. 4.

15

Gönülaçar, s. 5.