

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
176
da bulunmadığı için ihaleye fesat karıştırma suçu oluşmayacaktır. Bu
tür durumlarda ihaleyi gerçekleştiren kamu görevlileri bakımından
görevi kötüye kullanma suçu bağlamında değerlendirme yapmak
gerekmektedir”
105
.
5237 sayılı Kanun’un “ihaleye fesat karıştırma” başlıklı 235 inci
maddesinde, kamu kurum veya kuruluşları adına yapılan mal veya
hizmet alım veya satımlarına ya da kiralamalara ilişkin ihalelere ve
yapım ihalelerine fesat karıştıran kişinin,
beş yıldan oniki
yıla kadar
hapis cezası ile cezalandırılacağı hükme bağlanmış ve hangi hâllerde
ihaleye fesat karıştırılmış sayılacağı tek tek belirtilmiştir
106
. TCK’nın
235’inci maddesi uyarınca “İhaleye katılma yeterliğine veya koşulla-
rına sahip olan kişilerin ihaleye veya ihale sürecindeki işlemlere ka-
tılmalarını engellemek” ihaleye fesat karıştırma suçuna vücut veren
fiiller arasında sayılmaktadır. 4734 sayılı Kanunda ihalelerde eşitlik il-
kesinin geçerli olacağı işaret olunduktan sonra 10 uncu maddede iha-
leye katılacak olanlardan “ekonomik ve malî” yeterliliğin ve “meslekî
ve teknik” yeterliliğin belirlenmesi maksadıyla birtakım belgelerin
istenilebileceği belirtilmiş, 11 inci maddede de ihaleye katılamayacak
olanlar sayılmıştır. Bu durumda, kanunda sayılan yasaklı kişilerden
olmayan ve istenilen yeterlilik koşullarını karşılayan herkesin ihale-
ye katılabileceği hususunda tereddüt bulunmamaktadır. İşte ihaleye
katılma yeterliliğine sahip olan kişilerin birtakım hileli davranışlarla
ihaleye katılımının engellenmesi hâlinde fesat karıştırma suçu işlen-
miş olacaktır
107
.
105
Güney, S. 152.
106
TCK’nın 235’inci maddenin gerekçesinde “bu hükümle korunmak istenen hukukî
değer, kamusal faaliyetlerin dürüstlük ilkesine uygun olarak yürütüldüğüne dair
ve özellikle kamu adına yapılan mal ve hizmet alım ve satımı gibi ihale işlemleri-
nin yapılmasıyla ilgili olarak, kamu görevlilerine duyulan güvendir.” denilerek,
kamuoyunda ihalelerde yolsuzluk yapıldığı ve rant sağlandığı yönündeki genel
kanaât ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan, fiilin zarar meydana gel-
memiş olsa dahi cezalandırılması ve failin sadece kamu görevlileri değil diğer ki-
şilerin de olabileceği göz önünde bulundurularak hem kamu idaresinin itibarının
hem de devletin ekonomik çıkarlarının korunduğu, dolayısıyla korunan hukukî
değerin karma nitelikte olduğu şeklinde görüşler bulunmaktadır. Artuk/Gök-
cen/Yenidünya, 515-516, Sarıtaş, s. 57.
107
Sarıtaş, s. 57.