

TBB Dergisi 2014 (115)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
177
SONUÇ
Kamu hizmetlerinin yürütülebilmesi için gerekli mal ve hizmet-
lerin satın alınması ile yapım işlerine yönelik ihaleler; fiyat oluşum
sürecinde büyük önem taşımaktadır. İhaleler yoluyla belli usuller
çerçevesinde, bir bedel karşılığında özel kişilerden satın alınma süre-
ci işletilmekte olup etkin bir kamu alım süreci ile, mal/hizmet alımı
ve yapım işlerinin kamu açısından en uygun fiyattan temin edilmesi
amaçlanmaktadır. Bu toplumsal refahın da gereği olup rekabet or-
tamının daraltılması toplumsal refahı tehdit etmektedir. Bu amacın
gerçekleştirilebilmesini teminen şeffaf, açık, rekabetçi bir ihale sü-
recinin işletilmesi gerekir. Kamu ihalelerinde idarenin sözleşmeci
tarafı seçme özgürlüğü bulunmamaktadır. İdare sözleşme yapaca-
ğı kişileri keyfi ve sınırsız bir takdir yetkisi ile belirleyemez. Kamu
yararı açısından ihale süreçlerinde kamu kaynaklarının en uygun
koşullarda ve fiyattan temin edilmesi amacı önem kazanmaktadır.
4734 sayılı Kanun ile getirilen kamu alımlarında esas olan, açık ihale
usulü ve belli istekliler arasında ihale usulü olup ihalelerin şeffaf,
aleni, serbest rekabet ortamı içerisinde yapılması açısından açık ihale
usulü; en uygun ihale usulüdür. Açık ihale usulünden, kanun tara-
fından sınırlı sayıda belirtilen özel durumlarda vazgeçilebilmekte ve
istisnai bir usul olarak pazarlık usulü ile ihtiyaçlar karşılanabilmek-
tedir. Pazarlık usulünde çoğunlukla ilan yapılmamakta olup ihale-
ye davet edilen 3 istekli ile ihaleler sonuçlandırılmaktadır. Ülkemiz
ihale uygulamalarında açık ihale usulüne tabi olması gereken kamu
alımlarının büyük çoğunluğu pazarlık usulü ile yapılmakta ve gerek
idareler gerekse Kamu İhale Kurumu tarafından bu usulsüzlük gör-
mezlikten gelinmekte, belli kişiler arasında kapalı kapılar arkasında
ilan edilmeyen ihalelerin yapılmasına göz yumulmaktadır. 2003 yı-
lından bu zamana kadar 4734 sayılı Kanunda yapılan değişikliklerle
pazarlık usulüne tabi bazı ihalelerin ilan edilmesi şartı kaldırılmış,
ihale dokümanlarının, sadece ihaleye davet edilen kişilere satılacağı-
na yönelik düzenleme getirilmiş ve ihaleye davet edilmeyen kişilerin
ihale süreçlerini şikayet etmeleri de önlenerek kişilerin mahkemelere
ulaşma hakkına açıkça engel konulmuştur. Böylece pazarlık usulü
ile kaynakların verimli kullanılıp kullanılmadığının denetim imkânı
da ortadan kalkmıştır. Şeffaf bir kamu alım sürecinden bahsedilebil-