Background Image
Previous Page  398 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 398 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Esra KATIMAN

397

edilebilir. Üyeler mevcut üyeler tarafından seçilir ve sayıları on beş

ile yirmi beş arasında değişen bu üyelerin görevleri iç yönetmelikte

ayrıntılarıyla belirtilmiştir. Dört yılda bir seçilirler ve üç kez göreve

gelmeleri halinde bir sonraki seçimlerde, oy nisabında, mevcut üyele-

rin dört üçünün salt çoğunluğu şartı aranır.

Meclis, Meclis Konseyi, Başkanlık, Yönetim ve iç denetleme (audit

interne) UKK’nin organlarını oluşturur. UKK’nin üst organı Meclis’tir.

Tüm üyelerin oluşturduğu Meclis, Kuruluşun denetimini yapar, temel

işleyişi, genel hedefleri, kurumsal stratejileri, bütçeyi ve hesaplarını

belirler. Meclis Konseyi’ni bu alanlarda ayrıca yetkilendirebilir. UKK

Tüzüğü’nün uygulanmasından sorumludur. Tüzük üzerinde yapıla-

cak değişiklikler de Meclis kararıyla yapılabilir. Meclis Başkanı ve yar-

dımcıları aynı zamanda UKK’nin Başkanı ve yardımcılarıdır. Meclis

Konseyi ise Meclis’in bir organıdır. Meclis çalışmalarını hazırlar, da-

nışmanlık yapar ve Yönetim ile Meclis arasındaki bağı sağlar. Meclis

tarafından seçilen beş üyeye sahiptir. Başkanlığını ise, UKK Başkanı

yapar. UKK’nin dış ilişkilerinin yönetimi sorumluluğu Başkan’a aittir.

Meclis ve Meclis Konseyi Başkanı olarak Başkan, her iki organın da

yetki ve sorumluluklarını gözetir.

Komite’nin icra organı ise, Yönetim’dir. Meclis ve Meclis Konseyi

tarafından belirlenen genel hedefleri ve kurumsal izlemleri hayata ge-

çirmekle görevlidir. İyi işleyişten, İdarenin etkinliğinden sorumludur.

Yönetim, Meclis tarafından atanmış bir genel müdür ve sayıları beşe

kadar çıkabilen müdürlerden oluşur, genel müdür tarafından temsil

edilir. UKK’nin temsili ise, Başkan ve Yönetimden olan iki kişi ile ger-

çekleşir. Bu kişilerin karar ve işlemleri UKK’ni bağlayıcı niteliktedir.

Komite’nin finansal kaynakları esas olarak bağışlardır. Bu kaynakla-

rın denetimi, iç ve dış kontrollere tabi tutulmuştur.

B. İnsancıl Hukukun lokomotifi olarak Uluslararası Kızılhaç

Komitesi

Hukuksal statüsünden ileri geldiği üzere, Uluslararası Kızılhaç

Komitesi kendine özgü özellikleri olan bir insani yardım örgütüdür.

Hem Cenevre Sözleşmelerinin garantörü hem insancıl hukukun (bir

diğer adıyla, savaş hukukunun) bekçisidir. Cenevre Sözleşmeleri ile

yetkilendirilmiş olması, onu tüm diğer uluslararası sivil hareketler-

mümkündür:

http://www.icrc.org/eng