

TBB Dergisi 2016 (116)
Esra KATIMAN
397
edilebilir. Üyeler mevcut üyeler tarafından seçilir ve sayıları on beş
ile yirmi beş arasında değişen bu üyelerin görevleri iç yönetmelikte
ayrıntılarıyla belirtilmiştir. Dört yılda bir seçilirler ve üç kez göreve
gelmeleri halinde bir sonraki seçimlerde, oy nisabında, mevcut üyele-
rin dört üçünün salt çoğunluğu şartı aranır.
Meclis, Meclis Konseyi, Başkanlık, Yönetim ve iç denetleme (audit
interne) UKK’nin organlarını oluşturur. UKK’nin üst organı Meclis’tir.
Tüm üyelerin oluşturduğu Meclis, Kuruluşun denetimini yapar, temel
işleyişi, genel hedefleri, kurumsal stratejileri, bütçeyi ve hesaplarını
belirler. Meclis Konseyi’ni bu alanlarda ayrıca yetkilendirebilir. UKK
Tüzüğü’nün uygulanmasından sorumludur. Tüzük üzerinde yapıla-
cak değişiklikler de Meclis kararıyla yapılabilir. Meclis Başkanı ve yar-
dımcıları aynı zamanda UKK’nin Başkanı ve yardımcılarıdır. Meclis
Konseyi ise Meclis’in bir organıdır. Meclis çalışmalarını hazırlar, da-
nışmanlık yapar ve Yönetim ile Meclis arasındaki bağı sağlar. Meclis
tarafından seçilen beş üyeye sahiptir. Başkanlığını ise, UKK Başkanı
yapar. UKK’nin dış ilişkilerinin yönetimi sorumluluğu Başkan’a aittir.
Meclis ve Meclis Konseyi Başkanı olarak Başkan, her iki organın da
yetki ve sorumluluklarını gözetir.
Komite’nin icra organı ise, Yönetim’dir. Meclis ve Meclis Konseyi
tarafından belirlenen genel hedefleri ve kurumsal izlemleri hayata ge-
çirmekle görevlidir. İyi işleyişten, İdarenin etkinliğinden sorumludur.
Yönetim, Meclis tarafından atanmış bir genel müdür ve sayıları beşe
kadar çıkabilen müdürlerden oluşur, genel müdür tarafından temsil
edilir. UKK’nin temsili ise, Başkan ve Yönetimden olan iki kişi ile ger-
çekleşir. Bu kişilerin karar ve işlemleri UKK’ni bağlayıcı niteliktedir.
Komite’nin finansal kaynakları esas olarak bağışlardır. Bu kaynakla-
rın denetimi, iç ve dış kontrollere tabi tutulmuştur.
B. İnsancıl Hukukun lokomotifi olarak Uluslararası Kızılhaç
Komitesi
Hukuksal statüsünden ileri geldiği üzere, Uluslararası Kızılhaç
Komitesi kendine özgü özellikleri olan bir insani yardım örgütüdür.
Hem Cenevre Sözleşmelerinin garantörü hem insancıl hukukun (bir
diğer adıyla, savaş hukukunun) bekçisidir. Cenevre Sözleşmeleri ile
yetkilendirilmiş olması, onu tüm diğer uluslararası sivil hareketler-
mümkündür:
http://www.icrc.org/eng