

Yardım Kuruluşu Olmanın Ötesinde Bir Örgüt: Uluslararası Kızılhaç Komitesi
392
Ulusal Kızılay ve Kızılhaç Topluluklarının en önemli görevi, Kızı-
lay ve Kızılhaç Uluslararası Hareketi’nin amaç ve prensiplerinin üye
yüz seksen dokuz (189
12
) ülkede uygulanır halde olmasını sağlamaktır.
İnsani yardım, afet hallerinde acil yardım, sosyal yardım, sağlık hiz-
metleri gibi alanlarda ulusal düzeyde sorumlu olan yetkililere ikinci
planda yardım rolünü üstlenen Ulusal Kızılay ve Kızılhaç Topluluk-
ları, savaş zamanında savaştan etkilenen sivillere yardım ile birlikte,
aynı zamanda, savaşanların sağlık personeline destek çalışmalarında
da bulunmaktadır.
Kızılay ve Kızılhaç Uluslararası Hareketi içinde olabilmek için ön-
celikle Uluslararası Kızılhaç Komitesi tarafından tanınmış olmak ge-
rekmektedir. Ancak bu aşamadan sonra, bir ulusal yardım kuruluşu
tüm Ulusal Kızılay ve Kızılhaç Topluluklarını bünyesinde barındıran
Ulusal Kızılay ve Kızılhaç Toplulukları Federasyonu içinde yer alabi-
lir. Kızılay ve Kızılhaç Uluslararası Hareketi Tüzüğü’nün 4. madde-
sinde sayılı şartları taşıyan ulusal örgütlenmeler, Uluslararası Kızılhaç
Komitesi tarafından tanınır. Ulusal toplulukların Uluslararası İnsani
Yardım Hareketi (UİYH) içinde olabilmeleri de bu şarta bağlıdır. Tü-
züğün 4. maddesine göre bu şartlar özetle:
Silahlı kuvvetlerde hasta ve yaralıların durumunun iyileştirilmesi
konulu Cenevre Sözleşmesini kabul etmiş
13
, bağımsız bir Devletin top-
rakları üzerinde kurulmuş olması; bu devlette olan, tek Kızılay veya
Kızılhaç kuruluşu olması ve uluslararası hareket içindeki diğer unsur-
lar nezdinde temsil gücü olan merkezi organ tarafından yönetiliyor
olması; ülkesinin meşru hükümeti tarafından Cenevre Sözleşmeleri ve
yürürlükteki yasalar gereği, insani yardım alanında kamu gücünün
yardımcısı sıfatıyla, gönüllü yardım kuruluşu olarak tanınmış olması;
Hareketin temel prensiplerine uygun olarak faaliyette bulunmasına
izin verecek bir bağımsız konuma sahip olması; Cenevre Sözleşme-
lerine uygun ayırt edici bir amblem ve isim sahibi olmak; tüzüğünde
geçen görevleri yapmaya imkan veren bir düzenlemeye sahip olması;
tüm ülke topraklarında faal olması; ayrımcılık uygulamadan gönülle-
ri tayin etmek, tüzüklere katılmak ve Hareketin diğer unsurları ile bir-
12
Güney Sudan Kızılhaç’ı 18 Haziran 2013 tarihinde Harekete katılan son kuruluştur.
13
Harp halindeki silahlı kuvvetlerin hasta ve yaralılarının vaziyetlerinin ıslahı hak-
kında Cenevre Sözleşmesi, (Cenevre, 12 Ağustos 1949), Onay Kanunu, 21 Ocak
1953 gün ve 6020 sayılı Kanun, Resmi Gazete, 30 Ocak 1953, Sayı: 8322, Düstur:
III., Tertip, C.34.