Background Image
Previous Page  426 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 426 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Ahmet İYİMAYA

425

3-

Anayasanın öngördüğü bağlayıcı usulün aşılmasının ilk-adımı,

taslağını Yüksek Mahkememizin hazırladığı 30.03.2011 t. ve 6216 sayılı

Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu Ve Yargılama Usulleri Hakkında

Kanunun 5 inci maddesi ile atılmıştır.

a)

“İçtüzük”

kenar başlıklı sözü geçen madde aynen şöyledir:

“…

Mahkemenin çalışma, YARGILAMA USUL ve ESASLARI … Genel

Kurulca kabul edilecek

İÇTÜZÜKle düzenlenir” (m.5/c). Görüldüğü

gibi yasama organı, anayasanın kendisine (yasama organına) verdiği

yargılama usulünü düzenleme yetkisini, içtüzük formatında Anayasa

Mahkemesine devretmiştir.

11

1982 dönemi kurumsal yasanın düzen-

lemeye karşılık gelen hükmü aynen şöyledir:

“Anayasa Mahkemesi-

nin çalışma esasları ve üyeleri arasındaki iş bölümü, mahkemenin

yapacağı içtüzükle düzenlenir”

(10 Kasım 1983 t., 2949 Sayılı Ana-

yasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Ka-

nun, m.44). Yasanın 5 inci maddesindeki

“Bu kanun çerçevesinde”

kaydının, Anayasa Mahkemesine yapılan delegasyonu hükümsüz kıl-

dığı, çünkü kanunun bireysel başvuruları inceleme görevini anayasa

doğrultusunda bölümlere verdiği, Bölümler Genel Kurulu biçiminde

bir organ öngörmediği söylenebilir.

12(12)

(6216 S.K. m.2/c,14/2-b, 22/1,

49/1,5).

b)

Anayasa taslağının ilk şeklinde

“yargılama usullerinin yasay-

la düzenleneceği”

hükmünün yer almaması, giderek yasa taslağına

aynı eğilimin uzantısı olarak Anayasaya rağmen

“usulü yasa ile dü-

zenleme”

ilkesi yerine,

“içtüzükle düzenleme”

hükmünün öngörül-

mesi, üzerinde durulması gereken bir unsur olsa gerektir. Bu unsura,

2010 anayasa değişikliğinin Yüksek Mahkemeye tanıdığı

“bireysel

metin aynen şöyledir: “Anayasa Mahkemesinin kuruluşu, Genel Kurul ve bölüm-

lerin yargılama usulleri, Başkan, başkanvekilleri ve üyelerin disiplin işleri kanun-

la; Mahkemenin çalışma esasları, bölüm ve komisyonların oluşumu ve işbölümü

kendi yapacağı İçtüzükle düzenlenir.” (md.149/5)

11

30.3.2011 t.,6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu Ve Yargılama Usulleri

Hakkında Kanunun tasarı aşamasındaki m.49/6 hükmü şöyledir: “(6) Bölüm-

ler, bireysel başvuru incelemesi sırasında temel hak ihlalinin kanun veya kanun

hükmünde kararname hükmünden kaynaklandığı kanaatine varırlarsa iptali is-

temiyle Genel Kurula başvururlar.” fıkra hükmü, anayasaya aykırılık nedeniyle

oybirliği ile metinden çıkarılmıştır. Aynı duyarlılığın, tasarının 5/c maddesinde

gösterilmesi beklenirdi (TBMM, 23.Dönem, 696 Sıra sayılı rapor, s.10, 20, 64).

12

Anayasa Mahkememiz, aykırı içtüzük normunu (usulü) uygulayarak gördüğü

herhangi bir davada, dayanağı (uygulanan) yasa hükmü formatında, yasanın 5

inci maddesinin ilgili bölümünü (yargılama usulü kısmını) somut norm denetimi

yoluyla iptal edebilir.