

Ceza Hukukunda Terör Örgütü Kavramı
76
314 üncü maddesi hükümlerine göre cezalandırılır”. Düzenleme bu
haliyle ilk bakışta, sadece cezalandırma bakımından m. 314’ün uygu-
lanacağı izlenimi vermektedir. Nitekim böyle bir izlenimin oluştuğu
düşüncesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçişleri Komisyonu tarafın-
dan da paylaşılmaktadır
126
. Ayrıca, bazı yazarlar sözkonusu gönder-
menin yaptırımla sınırlı olduğu görüşünü savunmaktadır
127
. Oysa
hem düzenlemenin gerekçesinden hem de örgüt suçunun genel hukuk
sistematiği içindeki düzenleniş biçiminden anlaşıldığı üzere yapılan
atıf gerçekte sadece cezalandırmayı değil, suçun unsurlarını da kapsa-
maktadır. Yine de, yapılan yollamanın suçun unsurlarını ve cezalan-
dırma biçimini tereddüde mahal bırakmayacak şekilde kapsaması için
7. maddenin ilgili kısmının “...terör örgütü kuranlar, yönetenler ile bu
örgüte üye olanlar hakkında Türk Ceza Kanununun 314 üncü maddesi
uygulanır” şeklinde değiştirilmesini öneriyoruz.
Kendisine atıf yapılan Türk Ceza Kanunu’nun “silahlı örgüt” baş-
lıklı 314. maddesine bakıldığında, örgüt suçunun özel bir türüyle kar-
şılaşılmaktadır:
“(1) Bu kısmın dördüncü ve beşinci bölümlerinde yer alan suçları
işlemek amacıyla, silahlı örgüt kuran veya yöneten kişi, on yıldan on-
beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(2) Birinci fıkrada tanımlanan örgüte üye olanlara, beş yıldan on
yıla kadar hapis cezası verilir.
(3) Suç işlemek amacıyla örgüt kurma suçuna ilişkin diğer hüküm-
ler, bu suç açısından aynen uygulanır.”
Maddenin ilk fıkrasında belirtilen dördüncü ve beşinci bölümler
sırasıyla devletin güvenliğine karşı suçlar ile anayasal düzene ve bu
126
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçişleri Komisyonu, 27.04.2006, E. 1/1194, K. 40 sa-
yılı Rapor’a göre, “Tasarının 6 ncı maddesi 3713 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde
değişiklik öngörmektedir. Değişikliğe bakıldığında, TCK’nın 314 üncü maddesi-
ne atıfta bulunulduğu görülmektedir. Ancak bu atfın sadece ceza miktarlarının
artırılmasını sağlamak bakımından yapıldığı izlenimi doğmaktadır. Oysa terör
eylemlerini diğer eylemlerden ayırmak bakımından 314 üncü maddedeki tanımın
esas alındığı konusuna açıklık getirilmelidir. Aksi taktirde 4 üncü maddeye ilişkin
olarak açıklanan kapsam genişlemesine ilişkin endişeler sürecektir.”
Türkiye Büyük Millet Meclisi, Dönem: 22, Yasama Yılı: 4, Sıra Sayısı: 1222.
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss1222m.htm,erişim tarihi:
28.04.2014.
127
Hafızoğulları – Kurşun, op.cit., s.71.