Background Image
Previous Page  322 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 322 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Burçak YILDIZ

321

Yönerge’de de -hukukumuzdaki sermaye piyasası kurumuna karşılık

gelen- belli tipteki kurumların

37

yatırım hizmet ve faaliyetlerini yü-

rütmek için izin almaları gerektiği ve yan hizmet yürütmek için ise

bildirimde bulunmalarının yeterli olduğu ifade edilmektedir. Mehaz

Yönerge’nin belirtilen tipteki sermaye piyasası kurumlarına uygu-

lanmak üzere düzenlemeler getirdiği hususu, “Kapsam” maddesinde

açıkça ifade edilmiştir.

38

Bu doğrultuda AB Hukukunda mehaz Yönerge’de düzenlenen ser-

maye piyasası faaliyetlerine ilişkin düzenlemelerin belirtilen tipteki

kuruluşlar ile sınırlı etki doğuracağı, bu tip kuruluşlar dışındaki kişi-

lere uygulanmayacağı ifade edilmektedir. Özellikle de yan hizmetlere

ilişkin düzenlemelerinin sadece Yönerge’de belirtilen tipteki kuruluş-

lar için öngörüldüğü kabul edilmektedir.

39

Benzer bir yaklaşım, -açıkça belirtilmiş olmasa da-, Yönerge mehaz

alınarak oluşturulmuş Tebliğ için de geçerlidir. Tebliğ, sadece yatırım

kuruluşlarının ve açıkça saklı tutulan diğer sermaye piyasası kurumu

tiplerine uygulanabilmek üzere yetkilendirilmiştir. Tebliğ’in düzenle-

diği konulardan yatırım hizmet ve faaliyetlerini zaten sadece sermaye

piyasası kurumları yürütebildiğinden, Tebliğ’in anılan tür faaliyetlere

ilişkin kapsamının bu tür kurumlarla sınırlı olduğu hususu açıktır.

Yan hizmetlere ilişkin olarak ise; Tebliğ’in getirdiği düzenlemeler,

sadece yatırım kuruluşlarına ve açıkça saklı tutulan diğer sermaye pi-

yasası kurumu tiplerine uygulanmak üzere kabul edilmiştir. Bu itibar-

la, sermaye piyasası kurumu dışındaki kişiler yan hizmet yürüttükleri

takdirde, Tebliğ’e tâbi olmamakta; bu kişilere Tebliğ’de yer alan esaslar

uygulanamamaktadır. Örneğin yan hizmet yürütmesi halinde Sermaye

Piyasası Kurulu’na bildirim yapma zorunluluğu, sadece sayılan tipteki

37

Bkz. 2004/39 sayılı Yönerge m. 1.1; ayrıca “investment firm” olarak adlandırılan

kurumların tanımı için bkz. 2004/39 sayılı Yönerge m. 4.1. Yönerge’nin kapsamı

için bkz. Emilios Avgouleas, “A Critical Evaluation of the New EC Financial-

Market Regulation: Peaks, Troughs, and the Road Ahead”, The Transnational

Lawyer 2004-2005, Vol. 18, (s. 179-229), s. 194 vd.

38

Bkz. 2004/39 sayılı Yönerge m. 1.1. Kapsamda ayrıca teşkilatlanmış pazarlardan

da söz edilmektedir.

39

EC, s. 19, 50, 125. Ayrıca bkz. Financial Regulator, Markets in Financial

Instruments Directive (MiFID), Feedback on Discussions of Conduct of Business

Industry, Working Group, October 2007,

https://www.centralbank.ie

, s. 2; Wilco

Oostwouder, “The Implementation of the MiFID in the Netherlands: Mission

Accomplished?”, European Company Law 2008, Vol. 5 , No. 2, s. 58-67.