Background Image
Previous Page  52 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Mustafa T. YÜCEL

51

Kırtasiyecilik Yargıtay Hukuk Daireleri için de (aidiyet nedeniyle

ilgili dairesine gönderilmesi) geçerlidir. Adalet kırtasiyeciliği, kuşku-

suz, adaletin kendisi değildir. Yazarın bu sorunu çözüm amaçlı ça-

lışması sonucu geliştirdiği taslağın Yargıtay Başkanlığınca değerlen-

dirilerek hazırlanan

Hukuk Daireleri Görev Kılavuzu

’nun (Mart 1994)

çıkarılmasına karşın çıkan işlerdeki «aidiyet» oranı 1995 yılında %

10’da (29.725) iken bu oran 2013 yılında %16.9’a (85 503) yükselerek yo-

ğunluğunu sürdürmektedir.

Kırtasiyeciliğin başka bir boyutu “eksiklerin tamamlanması için

iade edilen dosyalar” dan oluşmaktadır. Ceza ve hukuk dairelerine

göre oranları (2013 yılı ) şöyledir:

Tablo 11.

Daire

Sayı

%

Ceza

5.141 1.4

Hukuk

39.068 10.1

Yargının varlık nedeni (

raison d’etre

) her bireysel davaya özgü (süreç

ve sonuç açısından) adaletin sağlanmasıdır. Faaliyetlerin ve kaynak-

ların (insan kaynağını da içermek üzere) koordine edilerek gereksiz

gecikme nedeniyle yargının amacından taviz verilmesi veya sapılması

söz konusu olmamalıdır. Gecikme olgusu, öteki tek bir değişkenden

daha fazlaca mahkemece gösterilen tüm diğer çabaları sıfırlamak-

tadır. Bu olgu yargıya özgü bir hastalık veya sağlık koşullarının bir

semptomudur. Bu durum arabanın gösterge tablosuna benzetilebilir.

Araba sistemi temsil ediyorsa, yargı sürecine ait ölçümleme sonuçları,

hâkime vasıtanın ne derece iyi ve kötü çalıştığını gösterecektir. Araba

kullanan kişiler, benzin, yağ, hararet vs. göstergesini periyodik olarak

kontrol etmeksizin pek kullanmazlar. Aksi takdirde kör araba süren-

lere karşı yegane şans/umut onlarla aynı anda trafikte olmamaktır.

Ortaya çıkan veriler siyaset ve usul değişimlerini destekleyecek

ve daha önemlisi halka yargının muhasebesinde saydamlık sağlaya-

caktır.

Veri analizine bakıldığında, gecikmeyi/makul bekleme süresini

etkileyen en önemli parametre “kapasite limitleri”dir. Karayolları örne-

ğinde olduğu gibi kapasite üstü taşıt, trafiği tıkadığı gibi mahkemedeki

kapasiteyi fazlaca aşan

iş yükü

de (

bottlenecks

) sistemi tıkanma noktasına