Background Image
Previous Page  58 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Hıfzı DEVECİ

57

a) Anayasada:

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda, yasa önerisi metinlerinin

(tasarı ve tekliflerin) biçimine ilişkin detaylı hükümler yer almaz.

Anayasa’nın,

“Kanunların teklif edilmesi ve görüşülmesi”

başlıklı 88’ inci

maddesine göre;

- Yasalar yalnız Hükümet ve milletvekilleri tarafından teklif edile-

bilir. (Hükümetin önerdiği metinlere “yasa tasarısı”, milletvekillerinin

önerdiği metinlere de “yasa teklifi” adı verilir.)

-Yasa tasarıları ve tekliflerinin görüşülmesine ilişkin kurallar Mec-

lis İçtüzüğü ile belirlenir.

Meclis İçtüzüğünün nasıl yapılacağı ise Anayasa’nın 95 inci mad-

desinde açıklanmaktadır:

- “Türkiye Büyük Millet Meclisi, çalışmalarını, kendi yaptığı İçtü-

zük hükümlerine göre yürütür.”

b) Meclis İçtüzüğünde:

TBMM İçtüzüğünde, yasa tasarısı ve tekliflerinin şekil koşulları,

sunulması ve görüşülmesi ile ilgili kurallar şöyle özetlenebilir:

i)

İçtüzüğün 23. maddesine göre,

- Tasarı ve tekliflerin hangi komisyonlarda görüşüleceği Başkanlık

tarafından tespit edilir.

- Raporu Genel Kurul görüşmelerine esas olacak komisyona esas

komisyon denir. Tali komisyonlar, işin kendilerini ilgilendiren kısım-

ları üzerinde esas komisyona görüş bildiren komisyonlardır.

- Tali komisyonlarca süresi içinde görüş bildirilmemesi; esas ko-

misyonun raporunu hazırlamasına engel değildir.

ii)

İçtüzüğün 35’inci maddesine göre,

- Komisyonlar, kendilerine havale edilen kanun tasarı veya teklif-

lerini aynen veya değiştirerek kabul veya reddedebilirler; birbirleriyle

ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler.

- Komisyonlar, 92’nci maddedeki özel durum dışında

(

2

)

kanun tek-

2

İçtüzüğün 92. maddesi, ölüm cezaları hakkındaki mahkeme kararlarının yerine