

AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdarî Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında ...
16
GİRİŞ
Türk Yabancılar Hukukunda, Yabancılar Hukuku Kodu
1
niteliğin-
de sayılabilecek olan ve yabancılara ilişkin hukuksal düzenlemeleri-
mizi yeni baştan yazan,
2
yabancıların hukukî durumu ve göç konula-
rını sistematik bir düzenlemeye kavuşturmayı amaçlayan Yabancılar
ve Uluslararası Koruma Kanunu (YUKK), 11 Nisan 2014 tarihinde tüm
hükümleriyle yürürlüğe girmiştir.
3
YUKK, Yabancılar Hukukunun birçok konusuna ek olarak,
Türkiye’ye düzensiz göç/ Türkiye’nin düzensiz göçle mücadelesi gibi
göç hukukunun başlıca sorunlarına ilişkin temel çerçeveyi çizen, çı-
karılış gerekçesi
4
hukuksal düzenlemelerimizi Avrupa Birliği mev-
zuatı ile uyumlulaştırılma
5
amacına örnek olarak gösterilebilecek bir
hukuksal düzenlemedir. Bu Kanun ile yabancıların Türkiye’ye girişi
6
1
Bu yönde, Dardağan Kibar Esra, “An Overview and Discussion of the New Tur-
kish Law on Foreigners and International Protection”, Perceptions, Autumm 2013,
Vol 18, Number 3, s.125, (Discussion);
Soykan, Cavidan; “The New DraftLaw
on Foreigners and International Protection in Turkey”,
Oxford Monitor of
Forced Migration
, Vol 2, No 2, November 2012, s.38-39, (DraftLaw)
.
2
YUKK’un Yabancılar Hukukumuza getirdiği yenilikler hakkında bkz. Nuray
Ekşi, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul 2014,
s.64-66, (YUKH).
3
4 Nisan 2013 tarih ve 6458 SK, R.G., 11 Nisan 2013, 28615.
4
Gerekçe için bkz.
<www2.tbmm.gov.tr/d24/1/1-0619.pdf>, (24 Ağustos 2014).
YUKK’ndan önceki düzenlemelerin Birlik mevzuatına uygunluğu hakkında ay-
rıntılı bilgi için bkz. Tokuzlu, Lami Bertan/Elban, Hasan Kemal/Becker, Hans,
“Karşılaştırmalı Avrupa Birliği ve Türk Göç Müktesebatı”, (Comparative EU
andTurkish Migration Law), International OrganizationForMigrantsandtheTur-
kishMinistryInterior, İstanbul 2008, (AB Türkiye Göç);İçduygu, Ahmet/Erder,
Sema/Gençkaya, Ömer Faruk, Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları Ulus-
devlet Oluşumundan Ulus-Ötesi Dönüşümlere, MiRekoç Proje Raporları 1/2014
TÜBİTAK 1001_106K291, Eylül 2009, Koç Üniversitesi Göç Araştırmaları Merkezi,
İstanbul 2014, s.242-260
.
5
Türkiye’nin düzensiz göç alanındaki hukuksal düzenleme ve uygulamalarının
Avrupa Birliği’ni ilgilendiren yönleriyle bu düzenleme ve uygulamaların AB
Mevzuatı ile uyumlulaştırılma ile ilgili olarak bkz. Tokuzlu, Lami Bertan, “Tür-
kiye ve Avrupa Birliği Arasında Mülteci Paylaşımı Oyunları”, Prof. Dr. Belgin
Erdoğmuş’a Armağan, Der Yayınevi, İstanbul 2012, s.939-954, (Oyunlar); Özçü-
rümez, Saime/ Nazlı Şenses, “Europeanization and Turkey: StudyingIrregular
Migration Policy”, Journal of Balkan andNearEasternStudies, 2011, Cilt 12, Sayı 2,
s.233-248; Kemal Kirişçi, , “ReformingTurkey’sAsylumPolicy: Is it Europeanizati-
on, UNHCR-izationor ECHR-ization?”, KFG Conference on “Faraway, So Close?
Reaching beyond the EuropeanizationPro/ContraControversy on Turkey’s EU
Accession, İstanbul 2011, (Europeanization).
6
Aysel Çelikel / Günseli Öztekin Gelgel, Yabancılar Hukuku, Yenilenmiş 20.Bası,
Beta Yayınevi, İstanbul 2014, s.74-86; Bülent Çiçekli, Yabancılar ve Mülteci Hu-