Background Image
Previous Page  21 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 421 Next Page
Page Background

AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdarî Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında ...

20

Seçmeli Protokol’de

25

düzenlendiği üzere, “ilgilinin kendi rızasıyla ay-

rılmasına herhangi bir adlî, idarî ya da başka bir yetkilinin talimatıyla

izin verilmediği kamusal ya da özel bir yerde tutulması”, “alıkonul-

ma” olarak tanımlanmıştır (m.4/II).

BMMYK Sığınmacıların Gözaltına Alınmasına İlişkin İlkeler

(1999)

26

’de idarî gözetim, “Başta hapishane, kapalı kamp, gözetim te-

sisi ya da havaalanı transit bölgesi olmak üzere hareket serbestisinin

önemli ölçüde sınırlandırıldığı ve bu sınırlı alanı terk etmenin tek

yolunun ülkeyi terk etmek olduğu dar bir şekilde sınırlandırılmış ya

da kısıtlanmış bir alana kapatılma” olarak tanımlanmıştır. İlkelere

göre idarî gözetim, ayrıksı durumlarda verilmeli (istisnai olmalı) ve

açık bir şekilde kanunla düzenlenmelidir. Gözetim ancak, 1.Kimlik

tespiti yapmak amacıyla,

2.Ön

görüşme yapmak üzere, 3.Seyahat ve

kimlik belgelerinin imha edilmesi ya da sahte belgelerin kullanılma-

sı, 4.Ulusal güvenlik ve kamu düzeni bakımından risk oluşturması

halinde olanaklıdır. Ancak idarî gözetim uygulamasına gidilmeden

önce BMMYK İdarî Gözetime Alternatifler

27

(2006) ilkelerine uygun

davranılmalıdır. Bu alternatifler; “sığınmacının belli sıklıkta rapor

vermesi”, “belli bir adreste veya bölgede ikamet etmesi”, “bir garan-

tör ya da kefil gösterme”, “gözetim altında tutulan sığınmacının kefa-

letle salıverilmesi”, “açık bir barınma merkezinde konaklama” olarak

sıralanmıştır.

TBMM ve Cumhurbaşkanı tarafından onaylanmamıştır. Sözleşme için bkz. R.G.,

18 Haziran 2003, 25142. Sözleşme’nin Türkçe çevirisi için bkz.AAİHE: Seçmeli

Protokol, BM İşkenceyi ve Diğer Zalimane İnsanlık Dışı ya da Aşağılayıcı Mua-

mele ya da Cezaya Karşı Sözleşme İşkenceyi Önleme Kılavuzu, Çev. Elif Şimşek,

Türkiye İnsan Hakları Vakfı Yayınları, Ankara 2007, s.197-213, (Şimşek).

25

Protokol, BM Genel Kurulu’nun 10 Aralık 2002 tarih ve A/RES/57/199 sayılı ka-

rarı ile çıkarılmış; 22 Haziran 2006’da yürürlüğe girmiştir. Türkiye, 22 Haziran

2006’da yürürlüğe giren bu Protokol’ü, 16 Eylül 2005’te imzalamış; ancak bu ça-

lışmanın hazırlandığı sırada henüz onaylamamıştır. Protokol’ün resmi olmayan

Türkçe çevirisi için bkz. Semih Gemalmaz, İnsan Hakları Belgeleri, Cilt 4, Boğaziçi

Üniversitesi Yayınevi, İstanbul 2004, s.167; Şimşek, s.181-197. Protokol hakkında

bkz. Şimşek, s.17-36. Seçmeli Protokol, Paris İlkeleri uyarınca hazırlanmıştır. İlke-

ler için bkz.

<www.ihop.org.tr/dosya/uihk/paris_ilkeleri.pdf

>, (2 Şubat 2012).

Bu ilkeler, ulusal insan hakları kurumları için bir tavsiyeler bütünü olarak kabul

edilirken; bu kurumların özelleşmiş biçimi olan ziyarete dayalı bir önleme meka-

nizması getirmektedir: Kerem Altıparmak, / Hülya Üçpınar, İşkenceyi Önlemede

Ortak Akıl Seçmeli Protokol ve Ziyaret Pratiklerinin Değerlendirilmesi, Türkiye

İnsan Hakları Vakfı Yayınları, Ankara 2008, s.5.

26

İlkeler için bkz.

<http://www.unhcr.org.au/pdfs/detentionguidelines.pdf

>,

(5.2.2015).

27

Alternative Detention Of AsylumSeekers And Refugees,

<http://www.refworld.

org/docid/4472e8b84.html> , (10 Kasım 2014).