Background Image
Previous Page  23 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 421 Next Page
Page Background

AİHM Kararları Işığında YUKK’nda İdarî Gözetimin Uygulandığı Mekânlar Hakkında ...

22

da, bu uygulamanın koşulları, bu uygulama uyarınca verilen idarî

gözetim kararı, hakkında İdarî gözetim kararı verilebilecek olan ya-

bancılar, kararın verilme usûlü, kararın niteliği, süresi ile yargı yolu-

na ilişkin düzenlemelerin belirtilmesi yararlı olacaktır. YUKK’a göre,

hakkında sınır dışı etme kararı verilen yabancılardan “gerekli görü-

lenler” ile “hakkında idarî gözetim uygulanmasına karar verilen ulus-

lararası koruma başvuru sahipleri”, idarî gözetim altında tutulabilir.

1. Hakkında Sınır Dışı Etme Kararı Verilenlerden İdar

ȋ

Gözetim Uygulanması Gerekli Görülenler

YUKK uyarınca sınır dışı etme kararı kararı, Göç İdaresi Genel

Müdürlüğünün talimatı üzerine veya resen valiliklerce alınır (m.53/I).

Sınır dışı etme nedenleri ise Kanun’un 54.maddesinde düzenlenmiş-

tir.

34

Kanun’un sınır dışı etmek üzere idarî gözetimi ve gözetimin süre-

sini düzenleyen hükmüne göre, “[hakkında sınır dışı etmek kararı ve-

rilen] yabancılar, kolluk tarafından yakalanmaları halinde, haklarında

karar verilmek üzere derhal valiliğe bildirilir. Bu kişilerden, sınır dışı

etme kararı alınması gerektiği değerlendirilenler hakkında, sınır dışı

etme kararı valilik tarafından alınır. Değerlendirme ve karar süresi

kırk sekiz saati geçemez” (m.57/I).

tedarik edemediklerinden veya başka sebeplerden dolayı Türkiye’yi terk edeme-

yenler İçişleri Bakanlığı’nın göstereceği yerde oturmaya mecbur edilmekteydiler.

Bu hükümlere dayanılarak idarî gözetim altına alınan yabancılar, mülteci misafir-

hanelerinde ya da jandarma veya polis karakollarında tutuluyorlardı. Bu konuda

bkz. Nuray Ekşi, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’nda İdarî

Gözetim, Beta Yayınları, İstanbul 2014, s.13, (İdarî Gözetim).

34

Sınır dışı etme nedenlerini üç ana gruba ayırmak olanaklı görünmektedir: (i) Gü-

venlik tedbiri olarak sınır dışı etme (a bendi: 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun

59.maddesi kapsamında sınır dışı edilmesi gerektiği değerlendirilenler) (ii) Kamu

düzenini korumak amacıyla sınır dışı etme (b, ç ve d bentleri: (b) bendi: Terör ör-

gütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi

veya destekleyicisi olanlar, (ç) bendi: Türkiye’de bulunduğu süre zarfında geçi-

mini meşru olmayan yollardan sağlayanlar, (d) bendi: Kamu düzeni veya kamu

güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar) (iii) Ülkeye giriş,

ülkeden çıkış, ülke içinde ikamet ve çalışma izni ile ilgili mevzuat hükümlerine

aykırı davranışların veya bunlarla irtibatlı usûlsüzlüklerin yaptırımı olarak sınır

dışı etme (c, e, f, g, ğ, h, ı, i, j bentleri: c) Türkiye’ye giriş, vize ve ikamet izinleri

için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte belge kullananlar; e) Vize veya

vize muafiyeti süresini on günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler; f) İka-

met izinleri iptal edilenler; g) İkamet izni bulunup da süresinin sona ermesinden

itibaren kabul edilebilir gerekçesi olmadan ikamet izni süresini on günden faz-

la ihlâl edenler; ğ) Çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edilenler; h) Türkiye’ye

yasal giriş veya Türkiye’den yasal çıkış hükümlerini ihlâl edenler; ı) Hakkında

Türkiye’ye giriş yasağı bulunmasına rağmen Türkiye’ye geldiği tespit edilenler;

j) İkamet izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, on gün içinde Türkiye’den

çıkış yapmayanlar hakkında sınır dışı edilme kararı verilebilir): Dardağan Kibar,

AB Sınır Dışı, s.55; Dardağan Kibar, Discussion, s.119.