

TBB Dergisi 2015 (118)
Nimet ÖZBEK
17
ve Türkiye’de ikameti,
7
sınır dışı edilmesi
8
gibi birçok alanda köklü
değişiklikler yapılmıştır. YUKK ile Yabancıların Türkiye’de İkamet
ve Seyahatleri Hakkında Kanun
9
bütünüyle, Pasaport Kanunu’nu da
10
birçok hükmü itibariyle yürürlükten kaldırılmıştır (YUKK m.124/I).
Ayrıca, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü adı altında bir kurum kurul-
muştur (YUKK m.103-104). YUKK’un Kod niteliğinde bir kanun oldu-
ğu kuşkusuz olup Kanun’un esasen, göç alanına odaklandığı görül-
mektedir. YUKK bakımından söylenmesi gereken bir başka husus da,
Kanun’un İdareye çok geniş yetkiler verdiğidir.
11
YUKK’un kapsamı oldukça geniştir.
12
Kapsamı bu kadar geniş
olan bir Kanun’un uygulanmasına ilişkin Yönetmelik hazırlık aşa-
masında olmakla birlikte, bu çalışmanın hazırlandığı sırada henüz
yayımlanmamıştır. Ancak YUKK uyarınca Kabul ve Barınma Merkez-
leri ile Geri Gönderme Merkezlerinin Kurulması, Yönetimi, İşletilme-
si, İşlettirilmesi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik çıkarılmıştır.
13
Bu
kuku, Güncellenmiş 5.Bası, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2013, s.75-94. YUKK’a göre
yabancıların vize alma zorunluluğu ile ilgili ayrıntılı bir çalışma için bkz. Barış
Teksoy, “6548 Sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’na Göre Yaban-
cıların Vize Alma Zorunluluğu”, AÜHFD, 2013, Cilt 62, Sayı 3, s.855-906.
7
Bu konuda bkz. Ekşi, YUKH, s.85-94; Çelikel/Gelgel, s.86-110; Çiçekli, s.95-109;
Esra Dardağan Kibar, “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Uyarınca
Yabancıların Türkiye’de İkameti”, Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne Katılım Süreci
Bağlamında Düzensiz Göçle Mücadele”, Uluslararası Konferans, Yayımlanmamış
Tebliğ, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, 15 Kasım 2013, (İkamet).
8
Ayrıntılı bilgi için bkz. Ekşi, YUKH, s.103-142. Sınır dışı etme konusunda, YUKK
Tasarısı ile Avrupa Birliği düzenlemelerinin karşılaştırıldığı bir çalışma için bkz.
Esra Dardağan Kibar, “Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’nda
ve Başlıca Avrupa Birliği Yabancıların Sınır Dışı Edilmelerine İlişkin Kurallar”,
Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi
, 2012, Cilt 11, No 2, s.53-74, (AB Sınır Dışı); Dar-
dağan Kibar, Discussion, s.118-125; Çiçekli, s.171-182; Çelikel/Gelgel, s.117-125.
9
15 Temmuz 1950 tarih ve 5683 sayılı Kanun, R.G., 24 Temmuz 1950, 7564.
10
15 Temmuz 1950 tarih ve 5682 sayılı Kanun, R.G., 24 Temmuz 1950, 7564.
11
Bu yönde bkz. Dardağan Kibar, Discussion, s.126; Teksoy, s.901; Yabancıların
Türkiye’ye giriş hakkı bakımından aynı yönde Çelikel/Gelgel, s.75.
12
Kanun, yabancılarla ilgili iş ve işlemleri; sınırlarda, sınır kapılarında ya da Tür-
kiye içinde yabancıların münferit koruma talepleri üzerine sağlanacak uluslara-
rası korumayı, ayrılmaya zorlandıkları ülkeye geri dönemeyen ve kitlesel olarak
Türkiye’ye gelen yabancılara acil olarak sağlanacak geçici korumayı, Göç İdaresi
Genel Müdürlüğünün kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklarını kapsar (m.2).
13
R.G.,22 Nisan 2014, 28980. Kanun, yabancılarla ilgili iş ve işlemleri; sınırlarda,
sınır kapılarında ya da Türkiye içinde yabancıların münferit koruma talepleri
üzerine sağlanacak uluslararası korumayı, ayrılmaya zorlandıkları ülkeye geri
dönemeyen ve kitlesel olarak Türkiye’ye gelen yabancılara acil olarak sağlanacak
geçici korumayı, Göç İdaresi Genel Müdürlüğünün kuruluş, görev, yetki ve so-
rumluluklarını kapsar (m.2).