

TBB Dergisi 2015 (118)
Hasan DURSUN
241
reddine ilişkin karar, iptal davasına konu olabilir.
28
Zira “ret” işle-
minin yapılması durumunda zincirin bir halkası kopmakta ve işlem
orada kesilerek yürütülmesi zorunlu bir kimliğe bürünmektedir. Bu
yüzden Danıştay’ın yukarıda bahsedilen bir derneğin kamuya yarar-
lı dernek sayılabilmesi için başvuruyu çeviren Başbakanlık işlemini
iptal eden kararı isabetlidir. Zira Başbakanlık bu işlemiyle derneğin
kamuya yararlı bir dernek sayılması yönündeki yapılacak bir zincir
işlem halkasını kopartmış ve olumsuz nitelikte kesin ve yürütülmesi
zorunlu bir işlem ortaya koymuştur.
Danıştay’ın rektör seçiminin her aşamasında oluşturulan işlem-
lerin her birisinin tek başlarına yeni hukuki durumlar ve hukuki
sonuçlar yarattıklarından kesin ve yürütülebilir işlemler olduğu
şeklindeki savına ise bir çekinceyle katılmaktayız. Daha açık bir de-
yişle, Danıştay rektör seçiminin her aşamasının mutlak bir şekilde
“ayrılabilir işlem” kuramı gereğince iptal davasına olabileceğini ima
etse de bunu yalnızca kendisi açısından olumsuz işlem tesis edilen
rektör adayı bakımından doğru olabileceğini düşünmekteyiz. Konu-
nun tam olarak kavranabilmesi için bir örnek verilmesi uygun dü-
şecektir.
4.11.1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13. mad-
desinin (a) bendinde; rektörün o üniversitede profesör unvanına sahip
kişiler tarafından yapılacak oyla alt aday olarak belirleneceği, Yükse-
köğretim Genel Kurulunun bu adaylar arasından seçeceği üç kişinin
Cumhurbaşkanlığına sunulacağı, Cumhurbaşkanının, bunlar arasın-
dan birisini seçerek rektör olarak atayacağı ifade edilmiştir. Şimdi fa-
kültede altı aday içerisinde bulunan bir kişinin YÖK’e bildirilmediğini
veya YÖK tarafından Cumhurbaşkanlığına sunulan listede bulunan
üç kişinin altı aday dışındaki kimselerden oluştuğunu düşünelim. İşte
rektör adayı olan profesör, kendisinin rektör adayı olarak YÖK’e veya
Cumhurbaşkanlığına bildirilmemesini dava edebilir. Zira söz konusu
profesörün rektör adayı olarak bildirilmemesi kesin ve yürütülmesi
zorunlu bir işlem niteliğini taşımakta olup aday olarak teklif edilme-
yen kimsenin rektör olabilmesi olanaklı değildir.
28
Gözübüyük ve Tan, s. 348 dn 136.