Background Image
Previous Page  340 / 421 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 340 / 421 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (118)

M. Tarık GÜLERYÜZ

339

runlu olduğu, işçinin genel ifadelerle (örneğin, otomotiv sektöründe

rekabette bulunamayacağı) rekabet yasağına tabi kılınamayacağı, aksi

takdirde böyle bir düzenlemenin işçi açısından meslek yasağı anlamı-

na geleceği savunulmaktadır

89

. Kanaatimizce de, işçi açısından meslek

yasağı anlamına gelecek rekabet yasaklarının geçersiz kabul edilmesi

gerekmektedir. Zira meslek yasağı anlamına gelecek rekabet yasakları

mutlak ve genel nitelikteki bir rekabet yasağı niteliğindedir.

90

IV. AŞIRI NİTELİKTEKİ REKABET YASAKLARINA

HÂKİM MÜDEHALESİ

818 sayılı EBK’dan farklı olarak,

91

TBK m.445/2 hükmü hâkime aşı-

rı nitelikteki rekabet yasağına müdahale ve sınırlama yetkisi vermiş-

tir. Nitekim mezkûr kanun hükmü uyarınca hâkim, bütün durum ve

koşulları serbestçe değerlendirmek ve işverenin üstlenmiş olabileceği

karşı edimi de hakkaniyete uygun biçimde göz önünde tutmak sure-

tiyle aşırı nitelikteki rekabet yasağını sınırlayabilir. Buna göre rekabet

yasağı sözleşmesinin, işçinin ekonomik geleceğini hakkaniyete aykırı

olarak tehlikeye düşürecek biçimde yer, zaman ve işlerin türü bakı-

mından sınırlamalar içermesi ve süresinin de, özel durum ve koşul-

lar dışında iki yılı aşması durumunda uygulanacak hukuki yaptırım,

rekabet yasağının hâkim tarafından kapsamı ve süresi bakımından

sınırlanması şeklinde olmalıdır. Bu hüküm ile süre, yer ve işin türü

bakımından sınırları çok geniş tutulmuş rekabet yasağı sözleşmeleri-

ne geçersizlik gibi ağır bir hukuki yaptırım uygulamak yerine, sözleş-

menin kanuna uygun hale getirilmesinin yolu açılmıştır.

92

Özetle, yeni

hüküm ile sözleşme özgürlüğü ilkesiyle kamu düzeninin gerekleri

arasında bir orta yol öngörülmüş ve “ya hep” (sözleşmenin geçerli ol-

89

Soyer, Rekabet Yasağı Sözleşmesi (BK m. 348-352), s. 68.

90

Yavuz, Borçlar Hukuku Dersleri (Özel Hükümler), s. 401.

91

818 sayılı EBK’da hâkimin aşırı rekabet yasağına müdahalesini düzenleyen açık

bir hüküm bulunmamasına karşın, doktrinde; rekabet yasağının kapsamındaki

aşırılığın yaptırımının kesin hükümsüzlük değil, hâkim tarafından sınırlandırma

olduğu görüşü savunulmuştur. Söz konusu görüşe göre, hakim rekabet yasağının

meşru sınırlarını saptamakla görevlidir. Buna göre, hakim fahiş nitelikteki rekabet

yasağı kayıtlarına müdahale ederek, bunları işçi açısından taşınabilir hale getir-

mekle görevlidir. Bu konuda bkz. Soyer, Rekabet Yasağı Sözleşmesi (BK m. 348-

352), s. 68.

92

Ertan, İş Sözleşmesinde Rekabet Yasağı Kaydı, s. 200.