

TBB Dergisi 2015 (118)
Atilla PINAR
399
Yine aynı kaynağın / pınarın / şelalenin / menbaın eşitlik hak-
kındaki bir başka tarifi de şudur;
“Cümle yaradılmışa
Bir göz ile bakmayan
Halka müderris
36
ise
Hakikatte asidir.”
Yunus EMRE
D) TÜRK YARGISINDA EŞİTLİK KAVRAMI VE
UYGULAMASI
Sıra mesleğimize geldiğinde Türk Yargısında geçmişi ve bugünüy-
le; gördüğümüz ve görmemiz gereken eşit bakış ve eşitlik uygulaması,
fantastik / ulaşılamaz bir Utopıa’dan / söylemden / slogandan ziyade
somut bir metin ve samimi bir uygulamadır.
Metnimiz Mecelle-i Ahkâm-ı Adliye’nin 1799. Maddesidir.
Madde 1799; “Hâkim; hasım taraflar arasında adaletle hükmetme-
ye memurdur.
Bundan dolayı; taraflardan biri her ne kadar şerefli kimselerden
ve diğeri halktan biri olsa bile yargılama sırasında
tarafları oturtmak ve
kendilerine bakmak ve söz vermek
gibi muhakemeye ait işlemlerde tama-
mıyla Adalet Ve Eşitliğe riayet etmelidir.”
Denilmektedir.
6) HÂLDEN / AHVALDEN ANLAMA (EMPATİ YETENEĞİ)
Hâli (olanı /olmuşu /mevcudu /durumu /olayı /vakayı /davayı /
nizayı /ihtilafı / uyuşmazlığı /anlaşmazlığı) yargılayan ve halleden
hâkimin bir başka “hâl”i (örneğin; geciken adaletin neden olduğu bir
başka olanı /olmuşu /olmakta olanı) görmemesi / fark etmemesi ve
dahi anlamaması ne derece adildir? Bu soruya verilecek cevap şüphesiz
bize çıkış yolunu da göstererek önümüze / yolumuza ışık tutacaktır.
36
Müderris; Profesör.