

TBB Dergisi 2015 (118)
Sinan ÇINAR
59
Komisyonu ya da İnsan Hakları İnceleme Komisyonu gibi yargısal ol-
mayan kurumlara başvuruda bulunularak yargı yetkisi kapsamında
kalan hususların şikâyet konusu yapılmasının başvuru süresine etkisi
yoktur.
Bu tür idari kurumların bireysel başvuru konusu hak ihlalini in-
celemeye ve gerektiğinde ihlali ortadan kaldırmaya yetkili olmamala-
rı, yapılan başvurunun etkisizliğini ortaya koymaktadır.
27
Bu nedenle,
belirtilen nitelikte yapılan başvurular etkili bir başvuru yolu olarak
kabul edilmemektedir.
28
Tüketilen yolun, Mahkeme önündeki şikâyete konu olan duruma
çözüm getirme, ihlale konu hususun düzeltilmesini ve ihlalin orta-
dan kaldırılmasını sağlayabilme özelliğine sahip olması gerekmekte-
dir.
29
Bu özelliğe uygun olmayan başvuru, işlemeye başlayan başvuru
süresini durdurmaz veya kesmez. Örneğin, idari yargı mercilerinden
talep edilebilecek bir hususun, idari yargı mercileri tarafından bu
27
Hüseyin Ekinci-Ali Bahadır, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Bireysel Baş-
vuruda Altı Ay Kuralı”, Anayasa Mahkemesinin Kuruluşunun 50. Yılına Arma-
ğan, Anayasa Mahkemesi Yayınları, Ankara 2012, s.349.
28
Anayasa Mahkemesi konu ile ilgili olarak bir kararında, “…Başvurucunun, Ada-
let Bakanlığına, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kuruluna ve Kamu Denetçiliği
Kurumuna konuyla ilgili ilettiği şikâyetler de bireysel başvuru incelemesinde
dikkate alınan olağan kanun yolları değildir.” gerekçesiyle başvuru yolları tüke-
tilmediği gerekçesiyle başvuruyu kabul edilemez bulmuştur. AYM kararı, Başvu-
ru No: 2013/7889, 14/3/2014; Mahkeme 31/7/2014 tarih ve 2013/9826 başvuru
numaralı kararında ise, “…anılan uyuşmazlığın çözümünde gerek Cumhuriyet
Başsavcılığı, gerekse Kamu Denetçiliği Kurumu olağan merciler olmadığından
söz konusu uyuşmazlığın çözümü açısından bu mercilere başvurunun bireysel
başvuruda dikkate alınması mümkün değildir.” gerekçesiyle yine başvuru yolları
tüketilmediği gerekçesiyle başvuruyu kabul edilemezlik yönünden reddetmiştir.
29
Anayasa Mahkemesi konu ile ilgili olarak verdiği bir kararında, “Tüketilmesi ge-
reken başvuru yollarının ulaşılabilir olmaları yanında telafi kabiliyetini haiz ve
tüketildiklerinde başvurucunun şikâyetlerini gidermede makul başarı şansı tanı-
maları gerekir. Dolayısıyla mevzuatta bu yollara yer verilmesi tek başına yeterli
olmayıp uygulamada da etkili olduklarının gösterilmesi gerekir” görüşüne yer
vermiştir. AYM kararı, Başvuru No:2012/239, 2/7/2013, § 29.
Mahkeme konu ile ilgili farklı bir kararda ise “…başvuru yollarının tüketilmesi
kuralı mutlak nitelikte olmayıp bu koşulun gerçekleşip gerçekleşmediği değerlen-
dirilirken her somut başvurunun kendine özgü koşullarının da göz önüne alınma-
sı zorunludur. Bu anlamda yalnızca hukuk sisteminde bir takım başvuru yolları-
nın varlığının değil, aynı zamanda bunların uygulanma şartları ile başvurucunun
kişisel koşullarının gerçekçi bir biçimde ele alınması gerekmektedir. Bu nedenle
başvurucunun başvuru yollarının tüketilmesi noktasındaki yükümlülükleri baş-
vurunun özellikleri dikkate alınarak belirlenmelidir.” ilkelerine yer vermiştir.
AYM kararı, Başvuru No:2014/4705, 29/5/2014.