

İdari Yargı Mercilerince Verilen Kararlara Karşı Yapılan Bireysel Başvurularda Başvuru Süresi
56
AİHM’e başvuru için altı aylık bir süre öngörülmüş olmasına rağ-
men, Anayasa Mahkemesine yapılacak başvurularda bu süre, belir-
tilen süreye kıyasen oldukça kısa tutulmuştur. Doktrinde, başvuru
süresinin daha soğukkanlı düşünerek nitelikli bir başvuru dilekçesi
hazırlamak isteyen başvurucalar için yetersiz olduğu ileri sürülmek-
tedir.
17
Başvuru süresinin idari yargıda iptal davalarında dava açma
süresi olarak kabul edilen altmış gün olarak belirlenebileceğinden
bahisle bu sürenin iç hukuk yolları bakımından oldukça kısa olduğu
yönünde eleştirilmektedir.
18
Başvuru süresinin uzun bir süre olarak belirlenmesi, hukuk gü-
venliğinin zedelenmesine, insan hakları konusundaki sorunların
uzun bir süre çözümsüz olarak beklemesine ve davaların adil bir şe-
kilde incelenmesini güçleştirmesine sebep olabilir. Bu şekilde başvuru
süresinin belirli bir süre ile sınırlandırılması, hukuki ilişkilerdeki be-
lirliliğin sağlanması açısından önemlidir.
19
Ayrıca, bireysel başvuruda bulunabilmek için yargısal başvuru
yollarının tüketilmesi koşulu arandığından, bireysel başvuruların ta-
mamına yakın bir bölümü yargı kararları kesinleştikten sonra yapıl-
maktadır. Bu bakımdan nihai karardan sonra işlemeye başlayacak olan
otuz günlük süre, kişilerin başvuruda bulunup bulunmayacaklarını
değerlendirmeleri ve başvuruda bulunmaları halinde şikâyetlerini ve
delillerini belirlemeleri açısından yeterlidir.
20
Kaldı ki 6216 sayılı Kanun ve İçtüzük’te, haklı bir mazereti nede-
niyle süresi içinde başvuruda bulunamayanların, mazeretin kalktığı
tarihten itibaren on beş gün içinde ve mazeretlerini belgeleyen delil-
lerle birlikte başvuruda bulunabilecekleri belirtilerek, başvuru hakkı-
17
Öykü Didem Aydın, “Türk Anayasa Yargısında Yeni Bir Mekanizma: Anayasa
Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru”,
Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, C. XV,
2011, Sayı:4, s.155 vd; İbrahim Şahbaz, “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvu-
ru ve Sorunlar, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru”, Türkiye Barolar Birliği
Yayınları:201, Ankara 2011, s.99; Ersan Şen-Bilgehan Özdemir, “Anayasa Mahke-
mesi Kanun Tasarısının Değerlendirilmesi”,
Terazi Dergisi
, Sayı:5, Mart 2011, s.85.
18
Işıl Karakaş, “Anayasa Şikâyeti ve AİHM” AİHM ve Türkiye-II Uluslararası Sem-
pozyum, Türkiye Adalet Akademisi Yayınları, Ankara 2010, s. 42.
19
Hüseyin Ekinci-Musa Sağlam, Sorularla Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru,
Anayasa Mahkemesi Yayınları, Ankara 2014, s.80.
20
Hüseyin Ekinci, “Anayasa Mahkemesi Kanunu Çerçevesinde Bireysel Başvurula-
rın İncelenmesi Usulü”, Bireysel Başvuru, “Anayasa Şikâyeti” HUKAB Sempoz-
yum Serisi 1, HUKAB Yayınları, 2011, s.145; Hakan Atasoy, “Türk Hukukunda
Bireysel Başvuru Yolu”,
Türkiye Adalet Akademisi Dergisi,
Nisan 2012, s. 81.