

TBB Dergisi 2015 (119)
Faruk TURİNAY
65
yasama organına ev sahipliği yapan teşrii başkent Cape Town ve adli
başkent Bloemfontein.
6
Anayasa Mahkemesi’nin bu başkentler dışın-
da, Johannesburg’ta bulunduğu ülke, idari açıdan dokuz bölgeye ay-
rılmaktadır.
7
Ülke, heterojen etnik yapısı ve bu yapısını hukuk düzeninde iç-
selleştirmesiyle dikkat çekmektedir. Etnik temelli parti kurulmasını
önleyecek açık bir hüküm içermeyen bir anayasaya sahip olan Güney
Afrika, bu özelliğiyle Fransızca konuşan Afrika ülkelerinden ayrıl-
maktadır.
8
Güney Afrika, kıtanın en sanayileşmiş ülkesi olup,
9
dünya milli
gelir sıralamasında ilk yirmiye girememesine rağmen, siyasi önemi-
nin de etkisiyle, G-20 olarak ifade edilen dünyanın en büyük ekonomi-
lerinin oluşturduğu gruba kabul edilen tek Afrika ülkesidir.
10
Freedom House’ın 2013 ölçümlerine göre, Güney Afrika özgür
ülkeler kategorisinde yer almakta olup siyasi haklar ve temel özgür-
lükler puanları ikidir.
11
Güney Afrika, sadece iktisadi ve siyasi açıdan
gelişmiş yapısıyla, kültürel çeşitliliğiyle değil; yeni tarihli olmakla be-
raber özgürlüklerin güvence altında olduğu, demokratik usullere uy-
gun işleyen düzeniyle de hükümet sistemi incelemeleri bakımından
isabetli ve ilgi çekici bir laboratuvar olarak görünmektedir.
I. TARİHİ ARKA PLAN
1487’de Portekizli kâşif Bartolomeu Dias’ın daha sonraları Porte-
kiz Kralı II. João’nun Ümit Burnu (
Cabo da Boa Esperança
) adını verdiği
bölgede Avrupa’nın ilk sömürgeleştirme faaliyetlerinin yolunu açtığı
6
Anayasa, m.42/6, m. , m..
7
Anayasa, m. 103/1.
8
Francesca Romana Dau, Costituzionalismo e Rappresentenza: Il Caso del Sudafri-
ca, Giuffrè Editore, Milano, 2011, s.158.
9
Funso Afolayan, Culture and Customs of South Africa, Greenwood Press, West-
port-Connecticut, 2004, s.1.
10
Karoline Postel-Vinay, The G20: A New Political Order, Palgrave Macmillan, Ba-
singstoke, 2013, s.xiv, 5, 37.
11
Freedom House,
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/south-africa, erişim tarihi: 11.12.13. Freedom House ölçümlerindeki puanlama-
da 1 en iyi, 7 ise en kötü dereceyi temsil etmektedir. Aynı kuruluşun raporunda
Türkiye’nin “kısmen özgür” ülkeler kategorisinde yer aldığı, temel özgürlükler
puanının 4, siyasi haklar puanının 3 olduğu hatırlatılabilir.