

TBB Dergisi 2015 (119)
Faruk TURİNAY
69
çekmektedir. Güney Afrika Anayasası, pek çok çevrede dünyanın en
geniş kapsamlı anayasalarından biri olarak anılmaktadır.
33
Anayasanın 2. maddesiyle anayasanın üstünlüğü ilkesi benimsen-
miş olup anayasaya aykırı kanunlar ve işlemler geçersiz sayılmıştır.
Milli hükümet, eyalet hükümetleri ve yerel hükümetlerin
birbi-
rinden ayrı, birbirine bağımlı ve birbiriyle ilişkili
olduğunun belirtildiği 3.
Bölüm’de “birlikte yönetim ilkeleri” benimsenmiştir. Bunlar arasında,
“diğer hükümetlerin anayasal statüsüne, kurumlarına, yetkilerine ve
görevlerine saygı göstermek” gibi somut hukuki ilkelerin yanı sıra
“birbirleriyle karşılıklı güven ve iyi niyet çerçevesinde işbirliği yap-
mak” gibi soyut ve öznel ilkeler de bulunmaktadır (m. 41).
A. YASAMA YETKİSİ
Parlamento, Milli Meclis ve Milli Eyaletler Konseyi olarak iki kı-
sımdan oluşmaktadır (m.42/1). Milli Meclis 400, Milli Eyaletler Konse-
yi ise 90 üyeye sahiptir.
1. İki Meclisli Yapı
Milli Meclis, halkı temsil etmek, ülkenin halk tarafından yöne-
tilmesini sağlamak amacıyla seçilir. Milli Meclis, bu işlevini Devlet
Başkanı seçmek, konuların kamuoyu tarafından tartışılması için milli
bir ortam oluşturmak, kanun koymak, yürütme organını denetlemek
suretiyle yerine getirir (m. 42/3). Milli Eyaletler Konseyi ise ülkenin
idaresinde eyaletlerin menfaatlerinin dikkate alınmasını sağlamak
amacıyla eyaletleri temsil eder. Milli Eyaletler Konseyi bu işlevini mil-
li yasama sürecine katılmak ve eyaletlerle ilgili konuların kamuoyu
tarafından tartışılması için milli bir ortam oluşturmak suretiyle yerine
getirir (m. 42/4). Seçimler beş yılda bir yapılır.
Milli Meclis, istisnalar bir kenara bırakılırsa, her konuda kanun
yapma yetkisine sahiptir (m. 44/1-a). Buna karşılık, Milli Eyaletler
Konseyi, anayasayı değiştirme sürecine katılma, bazı konularda ka-
nun yapma ve Milli Meclis’in kabul ettiği kanunları görüşme yetkile-
riyle donatılmıştır (m. 44/1-b). İki meclis arasında anayasayla gerçek-
33
Bauer - Taylor, Politics in Southern Africa: State&Society in Transition, op.cit.,
s.249.