Background Image
Previous Page  71 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 617 Next Page
Page Background

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi

70

leştirilen görev paylaşımı, federal devlet sisteminin benimsendiğine

işaret etmektedir.

2. Fesih Yetkisi

Seçimleri beş yılda bir yapılan Milli Meclis, Meclis üyelerinin salt

çoğunluğunun oyuyla dağılmaya karar vermesi ve genel seçimlerin

üzerinden üç yıl geçmiş olması halinde Devlet Başkanı tarafından fes-

hedilir (m. 50/1). Devlet Başkanlığı makamının boşalmasını takip eden

otuz gün içinde yeni Devlet Başkanı seçilememesi halinde Devlet Baş-

kanı Yardımcısı da fesih yetkisine sahiptir (m. 50/2).

3. Milli Meclis

Seçimlerin ardındanMilli Meclis AnayasaMahkemesi Başkanı’nın

belirlediği tarih ve saatte toplanır (m. 51/1). Meclis Başkanı seçiminin

yapılacağı ilk oturuma Anayasa Mahkemesi Başkanı ya da onun tayin

ettiği bir yargıç başkanlık eder (m. 52/2).

34

Devlet Başkanı gerektiğinde Milli Meclis’i olağanüstü toplantıya

çağırabilir (m. 51/2).

Devlet Başkanı ve Kabine üyeleri veya Milli Meclis üyesi olmayan

bakan yardımcıları Meclis oturumlarına katılabilir ve görüşlerini be-

lirtebilir, ancak oy kullanamaz (m. 54).

35

Milli Meclis, devletin bütün yürütme makamlarının Meclis’e he-

sap vermesinin sağlanması, kanunların uygulanması da dâhil olmak

üzere yürütme yetkisinin kullanımının ve devletin bütün organları-

nın sürekli olarak denetlenmesi amaçlarına yönelik olarak gerekli me-

kanizmaları oluşturmakla yükümlüdür (m. 55/2).

4. Milli Eyaletler Konseyi

Devlet Başkanı gerekli gördüğü hallerde eyaletlerin temsilcilerin-

den oluşan Milli Eyaletler Konseyi’ni olağanüstü toplantıya çağırma

yetkisine sahiptir (m. 63/2).

34

Bu hüküm, 2001 tarihli 6. Anayasa Değişikliği Kanunu’nun 2. maddesiyle getiril-

miştir.

35

Bu hüküm, 2001 tarihli 6. Anayasa Değişikliği Kanunu’nun 3. maddesiyle getiril-

miştir.