

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi
82
Tarihi süreç içerisinde ülkede yasama gücünün yargısal deneti-
minin açıkça reddedildiği bilinmektedir.
54
Yakın geçmişte bile, büyük
partilerin parlamentonun üstünlüğünden ibaret sanılan bir demokrasi
anlayışını savunduğu gözlemlenmektedir.
55
GüneyAfrikaAnayasaMahkemesi’ninmüdahaleci (
activist
) bir ku-
rum olarak tasarlandığı gözlemlenmektedir.
56
Güney Afrika Anayasa-
sı Anayasa Mahkemesi’ni sadece federalizm bağlamında değil merkezi
hükümet açısından da geniş yetkilerle donatmıştır. Bu yetkiler, anaya-
saya uygunluk denetiminin sınırlarını aşmakta, erkler arası dengenin
korunması amacıyla sistemin asli ve sürekli bir unsuru olarak tasar-
landığını kanıtlamaktadır. Anayasa Mahkemesi’nin Parlamento’nun
önemli oturumlarına başkanlık etmesi, “devlet başkanı”nın tek başına
kullanabileceği yetkilerinin anayasaya uygunluğunun denetlenmesi
konusunda karar verme bakımından kendini yetkili görmesi bu ko-
numuna örnek olarak gösterilebilir. Anayasa Mahkemesi’nin, anaya-
sal konuların yargısal gözetimi için, deyim yerindeyse bir “temiz yazı
tahtası” olmasının amaçlandığını söylemek mümkündür.
57
Siyasi tablo içerisinde, Anayasa Mahkemesi’nin 2003 yılında onay-
ladığı parti ittifaklarına ve milletvekillerinin iki seçim arasında parti
değiştirmelerine ilişkin anayasal kısıtlamaları kaldıran değişiklikle
birlikte siyahi nüfusu temsil eden Afrika Ulusal Konseyi, üçte iki ço-
ğunluğuyla tek başına anayasayı değiştirebilecek güce kavuşmuştur.
James Myburgh’un da belirttiği gibi, bu durum ironik biçimde Anaya-
sa Mahkemesi’nin konumunu zayıflatmıştır.
58
Devlet başkanlığı ve hükümet başkanlığı yetkilerinin aynı kişi-
de toplanması eğilimi Güney Afrika’da 1983 Anayasası ile başlamış
ve Apartheid sonrası anayasa koyucular tarafından kalıcı hale geti-
rilmiştir.
59
Her ne kadar Güney Afrika Devlet Başkanı’nın yetkileriyle
fonksiyonları kolaylıkla ayrılabilse ve devlet başkanlığı ya da hükü-
54
Klug, Constituting Democracy: Law, Globalism and South Africa’s Political Re-
construction, op.cit., s.29.
55
Ibid.
56
Robert Mattes, “South Africa: Democracy Without the People”, Journal of Democ-
racy, Volume 13/1, 2002, s.24.
57
Dugard, “The New Constitution: A Triumph for Liberalism? A Positive View”, in
Ironic Victory: Liberalism in Post Liberation South Africa, op.cit., s.27.
58
James Myburgh, “Floor-Crossing Adds New Muscle to ANC”, Focus, 30, Helen
Suzman Foundation, 2003, s.36.
59
de Waal, “Constitutional Law”, Introduction to the Law of South Africa, op.cit.,
s.69.