Background Image
Previous Page  84 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 84 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Faruk TURİNAY

83

met başkanlığı oluşuna bağlı olarak farklı biçimlerde uygulanabilir

olsa da bu ayrım

fren ve denge

ihtiyacının karşılanması noktasında pek

az katkı sunmaktadır.

60

Robert Mattes da Güney Afrika Anayasası’nı,

kazuistik yapısına rağmen, yasama ve yürütme organları arasındaki

ilişkiler konusundaki hükümleri açısından yetersiz bulmaktadır.

61

GüneyAfrikaDevletBaşkanı, geleneksel olarak İngilizMonarkı’nın

kullandığı kanunları imzalamak ve onaylamak, soruşturma komis-

yonlarını görevlendirmek, büyükelçileri atamak, suçluları bağışla-

mak gibi ayrıcalıklı yetkilere sahiptir (m. 84).

62

Diğer yandan, aynı kişi

“hükümet başkanı” sıfatıyla, Commonwealth ülkelerinde geleneksel

olarak Başbakanlar tarafından kullanılan genel siyasetin yürütülme-

si, kanunların uygulanması, devlet daireleri arasındaki eşgüdümün

sağlanması gibi yetkileri de uhdesinde bulundurmaktadır.

63

Şu var ki

Anayasa Mahkemesi, önemli bir kararında Devlet Başkanı’na tanınan

ayrıcalıklı

yetkilerin kullanılmasının anayasaya uygunluğu bakımın-

dan mahkemelerce denetlenebileceğine hükmetmiştir.

64

Her ne kadar hükümet başkanı, “devlet başkanı” sıfatını taşısa

da Güney Afrika Hükümetinin işleyişi başkanlık sisteminden ziya-

de parlamenter sistemi andırmaktadır.

65

Zira Devlet Başkanı, doğ-

rudan halk tarafından değil, parlamentonun alt kanadı tarafından

seçilmekte ve ona karşı sorumludur. Ayrıca, Başkan da dâhil olmak

üzere Kabine üyeleri, yetkilerin kullanılması ve diğer görevlerin ye-

rine getirilmesi açısından bireysel ve toplu olarak parlamentoya karşı

sorumludur (m. 92).

Fren ve denge mekanizmalarının geri kalanı da parlamenter siste-

min tipik niteliklerine uygundur.

66

Parlamento, belli bir çoğunlukla Devlet Başkanı’na güvensiz-

lik oyu verebilmekte, güvensizlik önergesi kabul edilirse Başkan ve

60

Ibid., s.69.

61

Mattes, “South Africa: Democracy Without the People”, Journal of Democracy,

op.cit., s.24.

62

Anayasanın 84. maddesi numerus clausus (sınırlı sayıda) ayrıcalıklı yetkiyi içer-

mektedir. de Waal, “Constitutional Law”, Introduction to the Law of South Africa,

op.cit., s.69.

63

Ibid., s.69.

64

Güney Afrika Cumhuriyeti Devlet Başkanı v. Hugo Davası.

65

de Waal, “Constitutional Law”, Introduction to the Law of South Africa, op.cit.,

s.69.

66

Ibid.