

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi
78
mektedir. Üstelik başta yarı-başkanlık sistemi olmak üzere, gerek par-
lamentarizmin gerekse başkanlık sisteminin pek çok alt tipinin yaratı-
lıp tanımlandığı bilinmektedir. Ne var ki, Güney Afrika’nın hükümet
sistemi, başkanlık ve parlamenter sistemlerin alt örneklerinden birine
girmek şöyle dursun, her iki rejimin de
sine qua non
temel özelliklerini
barındırdığı için, sabitleştiği varsayılan bu ayrımın yeniden ele alın-
masını gerektirecek kadar özgün bir örnek olarak değerlendirilebilir.
İki sistemi ayıran yan unsurlar Lijphart’ın ortaya koyduğu gibi,
yürütme organının yasama organını feshetme yetkisi, aynı kişinin ya-
sama ve yürütme organlarında aynı anda görev alabilmesi ve yürütme
organının yasama çalışmalarına katılıp katılmamasıdır.
49
Bu kriterlere
göre, parlamenter sistemde yasama ve yürütme organları birbirinin
hukuki varlığına son verebilir; aynı kişi her iki organda görev alabilir
(hatta bu durumun genellikle görüldüğü dahi söylenebilir) ve yürüt-
me organı yasama çalışmalarına katılır. Buna karşılık, başkanlık siste-
minde yasama ve yürütme organları birbirinin hukuki varlığına son
veremez; aynı kişi her iki organda görev alamaz; yürütme organı ya-
sama çalışmalarına kural olarak katılamaz.
B. KRİTERLERE GÖRE GÜNEY AFRİKA’NIN HÜKÜMET
SİSTEMİ
Güney Afrika’nın hükümet sistemi parlamentarizm ile başkanlık
rejimini ayıran asli ve tali özelliklere göre değerlendirilebilir.
1. Asli Kriterlere Göre Değerlendirme
Yukarıda belirtilen parlamenter ve başkanlık rejimlerini ayıran
olmazsa olmaz kriterlere göre Güney Afrika’nın anayasal hükümleri
değerlendirildiğinde bu kriterlerin yeniden gözden geçirilmesi gerek-
tiği konusunda bir kanaate kapılmak mümkündür.
İlk olarak, Güney Afrika Anayasası’na göre yürütme yetkisi devlet
başkanına bırakılmıştır (m. 83); o yüzden yürütme organı monist ya-
pıdadır. Ülkenin anayasal düzeni, bu niteliğiyle başkanlık sisteminin
kurucu özelliklerinden birini taşımaktadır.
49
Arend Lijphart, Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in
Thirty-Six Countries, Yale University Press, New Haven, 1999, s.124-127.