

TBB Dergisi 2015 (119)
Faruk TURİNAY
77
kımından işlevsiz kalmaktadır; bu nedenle değerlendirme yapılırken
dikkate alınmayacak, ilk üç kriterle yetinilecektir.
“c” bendiyle ilgili üç hususun altı çizilmelidir. “Kabine” terimi her
ne kadar parlamenter sisteme özgü bir kullanıma sahip olsa da, bura-
da, “kamu hizmetini yürüten uzmanlaşmış kuruluşların en üst temsil-
cileri olan bakanlardan oluşan kurul’’ anlamında kullanılmış; böylece
“kabine lideri” terimi, hem “başbakan” hem de “başkan” terimlerini
ifade edebilmesi bakımından özellikle tercih edilmiştir. İkincisi, “ka-
bine lideri”nin belirlenmesinde halkın ya da parlamentonun oynadığı
rolün halk söz konusu olduğunda “seçim”, parlamento söz konusu ol-
duğunda ise güvenoylaması usulüyle gerçekleşeceği söylenebilir. Ay-
rıca, kabine liderinin göreve geliş şeklinin kabinenin belirlenmesinde
de geçerli olduğu açıktır. Kabine lideri ile kabine bakımından, birinin
parlamento tarafından diğerinin halk tarafından belirlendiği bir ih-
timalden söz etmek zordur. Kabinenin kurulması, doğrudan kabine
liderinin varlığına bağlıdır. Bu durumda “kabine lideri” teriminin kul-
lanılmasında sakınca olmadığı gibi, başkan ile başbakan terimlerini
aynı anda ifade edebilmesi ve özelde Güney Afrika örneği açısından
daha kullanışlı bir kriter unsuru olduğunu söylemek yanlış olmaya-
caktır. Yürütme organının göreve gelişi, kabine liderinin ve dolayısıyla
kabinenin göreve gelişiyle eş anlamlıdır. Neticede, Kemal Gözler’in de
vurguladığı gibi, her durumda, “kabine”nin belirlenmesinde parla-
mentonun rolü hükümet sistemini belirler.
46
Parlamenter sistemde yürütme iki başlıdır, yürütme yasamaya
karşı sorumludur, kabine lideri
47
parlamentonun güvenine dayanmak-
tadır ve devlet başkanı siyasi olarak sorumsuzdur. Devlet başkanının
belirlenmesi de parlamenter sistemin bir unsuru olarak değerlendi-
rilebilir.
48
Buna karşılık başkanlık sisteminde yürütme tek başlıdır,
yürütme yasamaya karşı sorumsuzdur ve kabine lideri (başkan) halk
tarafından seçilir, halkın güvenine dayanır ve doğal olarak siyaseten
sorumludur. Böylece bu ikili ayrım net bir biçimde yapılmış görün-
46
Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, op.cit., s.566.
47
Belki bu noktada parantez içinde “başbakan” terimine yer verilebilirdi. Fakat tam
olarak bu çalışmanın inceleme konusu olan Güney Afrika’nın anayasal hükümet
rejimi, aşağıda açıklanacağı üzere bu terimin kullanılmasına imkân tanımamakta-
dır. (F.T.)
48
Şule Özsoy, Başkanlı Parlamenter Sistem: Cumhurbaşkanının Halk Tarafından
Seçildiği Parlamenter Hükümet Modeli ve Türkiye İçin Tavsiye Edilebilirliği, On
İki Levha Yayınları, İstanbul, 2009, s.55.