

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi
84
Kabine’nin diğer üyeleri istifa etmek zorunda kalmaktadır (m. 102/2).
Güvensizlik oyuyla düşürme yolu, Başkan hariç Kabine için de kul-
lanılabilmekte, bu halde Başkan, Kabine’yi yeniden kurmak zorunda
kalmaktadır (m. 102/1). Dahası, Milli Meclis, üçte iki çoğunlukla verdi-
ği bir kararla m. 89’da belirtilen ihlallerin gerçekleşmesi halinde Dev-
let Başkanı’nı görevden azledebilmektedir (m. 89). Bu haller Başkan’ın
anayasa ve kanunları ciddi derecede ihlal etmesi, yetkilerin ciddi de-
recede kötüye kullanması ve görevini ifa edemeyecek duruma gelme-
sinden ibarettir.
Öte yandan, söz konusu güvensizlik önergesi ve
impeachment
araç-
ları, 50. maddedeki hükümlerle dengelenmektedir. Buna göre, Devlet
Başkanı, Meclis’in kendi üyelerinin salt çoğunluğunun oyuyla dağıl-
maya karar vermesi ve Meclis’in seçilmesinin üzerinden üç yıl geçme-
si şartıyla Milli Meclis’i feshedebilir. Yine, Devlet Başkanı Yardımcısı
da, Devlet Başkanlığı makamının boşalması ve Meclis’in makamın bo-
şalmasından itibaren otuz gün içinde yeni bir Devlet Başkanı seçeme-
mesi halinde Milli Meclis’i feshedebilmektedir. Bu durumda düşürme
yetkisinin ancak “yapıcı” (
constructive
) biçimde kullanılabileceğini söy-
lemek gerekir. Çünkü parlamento otuz gün içinde yeni Başkan seçmek
zorundadır. Aksi halde Başkan Yardımcısı fesih yetkisi kullanacaktır.
Fesih yetkisinin hukuki işlem teorisi bakımından “bağlı yetki” niteliği
taşıdığını ve şartları gerçekleştiğinde kullanılmak zorunda olduğunu
söylemek yanlış olmayacaktır.
SONUÇ
Güney Afrika’nın hükümet sisteminin incelenmesinden birbiriyle
bağlantılı iki sonuç çıkarılabilir:
Bunlardan ilki, yeni bir kavramın doğuşudur: Güney Afrika için
bir hükümet sistemi nitelemesi yapılırsa, bu “tek başlı parlamenta-
rizm” olacaktır.
Tek başlı parlamentarizm
terimi Güney Afrika’ya özgü
olmayacak, bu ülkeye hükümet sistemi bakımından benzeyen Bots-
vana, Surinam ve Birmanya için de kullanılabilecektir. Ayrıca vurgu-
lamak gerekir ki, -biri hariç- bu ülkeler dünyada demokrasi ve özgür-
lükler bakımından gelişmiş ülkeler arasında yer almaktadır. Yukarıda
belirtildiği gibi Freedom House raporları Güney Afrika, Botsvana ve
Surinam’ı özgür ülkeler kategorisinde değerlendirmektedir. Bu neden-
le, sayıları az olmakla birlikte “tek başlı parlamentarizm”i benimsemiş
ülkelerin demokrasi kalitesi ve anayasal hükümet sisteminin gerçek