

TBB Dergisi 2015 (119)
Faruk TURİNAY
79
İkincisi, parlamento, Devlet Başkanı dışında Kabine hakkında ve-
rilen bir gensoruyu kabul ederse Devlet Başkanı Kabine’yi yeniden
oluşturmak zorundadır. Aynı çoğunluk, Devlet Başkanı hakkında ve-
rilen gensoruyu kabul ederse Devlet Başkanı, Kabine’nin diğer üyeleri
ve Bakan Yardımcıları istifa etmek zorundadır (m. 102). Bu durumda
yürütme organının yasama organına karşı sorumlu tutulduğu açıktır.
Güney Afrika bu kriterle parlamenter sistemin en temel özelliğine sa-
hiptir.
Üçüncü olarak, Güney Afrika Anayasası’na göre “kabine lideri”
olan Devlet Başkanı parlamento tarafından seçilmektedir (m. 86). O
halde, kabine liderinin belirlenmesinde halk değil doğrudan parla-
mento rol oynamaktadır. Dolayısıyla, ülkenin hükümet sistemi parla-
menter rejimin bir unsurunu daha taşımaktadır.
Güney Afrika anayasal yapısı, başlangıçta ileri sürülen parlamen-
tarizm ve başkanlık rejimini ayıran kıstaslar aracılığıyla incelendi-
ğinde, parlamenter sisteme daha yakın bir tablo ortaya çıkmaktadır.
Ülkenin anayasası, söz konusu üç kriterden ikisine göre parlamenter
sistemi benimsemiş görünmektedir. Buna karşılık bir kritere göre ise
başkanlık sisteminin temel bir niteliğini taşımaktadır.
2. Tali Kriterlere Göre Değerlendirme
Güney Afrika Anayasası’na göre yasama organı siyasi sorumlulu-
ğundan ötürü yürütme organını düşürebildiği gibi (m. 102), yürütme
organı da yasama organını feshedebilir. 50. maddeye göre, seçimleri
beş yılda bir yapılan Milli Meclis, Meclis üyelerinin salt çoğunluğu-
nun oyuyla dağılmaya karar vermesi ve genel seçimlerin üzerinden üç
yıl geçmiş olması halinde Devlet Başkanı tarafından feshedilir. Devlet
Başkanlığı makamının boşalmasını takip eden otuz gün içinde yeni
Devlet Başkanı seçilememesi halinde Devlet Başkanı Yardımcısı da fe-
sih yetkisine sahiptir. Bu durumda, fesih kıstasına göre Güney Afrika,
parlamentarizme daha yakındır.
İkinci olarak, Anayasanın 54. maddesine göre, Devlet Başkanı ve
Kabine üyeleri veya Milli Meclis üyesi olmayan bakan yardımcıları
Meclis oturumlarına katılabilir ve görüşlerini belirtebilir, ancak oy
kullanamaz. Yine 66. maddenin ilk fıkrası uyarınca Kabine üyeleri ve
Bakan Yardımcıları Parlamentonun senatoyu temsil eden kanadı olan
Milli Eyaletler Konseyi oturumlarına katılabilir ve görüşlerini belirte-