

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi
80
bilir, ancak oy kullanamaz. Bu hükümler ışığında aynı kişinin her iki
organda aynı anda görev alması kriterinin sağlanmadığını söylemek
gerekir. Her ne kadar anayasada seçilen devlet başkanı ya da bakan-
ların parlamento üyeliğinin düşeceğine ilişkin açık bir hüküm olmasa
ve bu kişiler görüşmelere katılıp görüş belirtebilseler de, oy kullana-
madıkları için tam anlamıyla yasama organında “görev aldıkları” söy-
lenemez. Dolayısıyla, Güney Afrika, anayasasındaki bu hükümlerle
parlamenter sistemden çok başkanlık sistemine yakın konumlandırı-
labilir.
Üçüncü ve son tali fark bakımından, yürütme organını oluşturan
Kabine üyeleri ve Bakan Yardımcıları yukarıda belirtildiği üzere, 54.
ve 66. maddeler gereğince parlamentoda görüşmelere katılıp görüşle-
rini belirtebilmektedir. Ayrıca bu kişiler m.73/2’ye göre kanun tekli-
fi verebilmektedir. Hatta vergi ve kamu harcamalarına ilişkin kanun
teklifleri yalnızca Kabine’nin ekonomiden sorumlu üyesi tarafından
verilebilmektedir (m. 73/2). Buna karşılık Milli Eyaletler Konseyi’ne ise
Devlet Başkanı ya da Kabine üyeleri kanun teklifi verememektedir (m.
73/3-4). Bu tabloda, yürütme organının büyük ölçüde yasama orga-
nının çalışmalarına katılabildiği görülmektedir. Dolayısıyla, bu kriter
bakımından anayasadaki kuralların parlamenter sistemle daha çok
bağdaştığı söylenebilir.
Sonuç olarak tali kriterlerle Güney Afrika’nın hükümet sistemi
değerlendirildiğinde, genel tablonun parlamenter sistem lehine olan
durumunun daha da belirginleştiği görülmektedir.
3. Güney Afrika: Tek Başlı Parlamentarizm
Başkanlık ve parlamenter hükümet rejimlerini ayıran asli ve tali
özelliklere göre Güney Afrika’nın anayasal yapısı incelendiğinde, par-
lamentarizm lehine belirgin bir tablonun ortaya çıktığını söylemek
mümkündür. Üç asli kriterin ikisi ve bütün tali kriterler ülkenin hü-
kümet sisteminin parlamenter sistemin özelliklerini taşıdığını gözler
önüne sermektedir. Bununla beraber Güney Afrika’nın, parlamenter
sisteme bütünüyle aykırı ve başkanlık rejiminin temel bir özelliği olan
“tek başlı yürütme erki” unsurunu taşıması ciddi bir soru işareti yarat-
maktadır. Öyle ki, bu unsurun iki sistemi birbirinden ayıran özellikler
arasından çıkarılması dahi düşünülebilecektir.