Background Image
Previous Page  132 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 617 Next Page
Page Background

TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ’NİN

YÜRÜRLÜĞÜ DURDURMA KARARLARININ

HUKUKİ NİTELİĞİ

LEGAL NATURE OF THE TURKISH CONSTITUTIONAL

COURT DECISION OF FORCE STOP

Fatih DEMİRCAN

*

Özet:

Yürürlüğü durdurma kararları bu makalede birçok açıdan

incelenmiştir.

Anayasa Mahkemesi mevzuatımız açısından yürürlüğü durdur-

ma kararı veremez.

Uygulamada, Anayasa Mahkemesi yetkisiz olmasına rağmen 21

Ekim 1993 tarihinden itibaren yürürlüğü durdurma kararı vermektedir.

Bazı Anayasa hukukçuları Anayasa Mahkemesinin yürürlüğü

durdurma kararı verebileceğini savunurken bazıları ise Anayasa

Mahkemesinin yürürlüğü durdurma kararı veremeyeceğini savun-

maktadır. Buna mukabil bazı Anayasa hukukçuları, Anayasa Mahke-

mesinin yetkisiz olduğundan yürürlüğü durdurma kararı veremeye-

ceğini ama buna rağmen vermesi gerektiğini belirtmişlerdir.

Amerika, Almanya, Belçika, İspanya ve Portekiz’de yürürlüğü

durdurma kararı verilebilmektedir. Fransa’da ise Anayasa değişik-

likleri önce Anayasa Konseyinin denetiminden geçmektedir. Eski

Yugoslavya’da yürürlüğü durdurma kararı değil yürütmeyi durdurma

kararı verilebilmektedir. Bu ülkelerde yürürlüğü durdurma kararları

genellikle “Uygulanması halinde sonradan giderilmesi güç zararların

ortaya çıkması ve Anayasaya açıkça aykırılık oluşturması şartlarının

birlikte gerçekleşmesi” sebebiyle verilebilmektedir.

Sonuç olarak Türk Anayasa Mahkemesine yürürlüğü durdurma

kararı verebilme yetkisinin özel ve net durumlar sebebiyle verilmesi

yerindedir. Bu özel ve net durumların sınırlarının da anlaşılır bir şekil-

de iyi çizilmesi, istisnalarının belirtilmesi gerekmektedir.

Anahtar Kelimeler:

Anayasa Mahkemesi, Yürürlüğü Durdurma,

Yürütmeyi Durdurma, 1982 Anayasası, Uygulamayı Durdurma, Ön-

lem, İptal.

Abstract:

The decision of force to stop are examined in many

ways in this article.

The Constitutional Court cannot stop any law that came into

force in terms of our legislation; there is no clear rule authorizing

the Constitutional Court.

*

Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yüksek Lisans Öğrencisi