Background Image
Previous Page  138 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Fatih DEMİRCAN

137

II. B. 9) Yürürlüğün durdurulması bakımından Anayasa’da ya

da Kuruluş Yasasında bir hüküm olmadığından ortada bir boşluk

var demektir. Boşluk bulunan hallerde ise yargıcın hukuk yaratabi-

leceği, çağdaş hukuk sistemlerinde benimsenen bir görüştür. Hukuk

yaratma, genel nitelikte bir yasa olan Medeni Yasa’nın 1. maddesiyle

tanınmış bir yetkidir. Kaldı ki Anayasa’nın 138/1. maddesi de bunu

desteklemektedir. Yine Anayasa’nın 138/1. maddesi hükmü, ceza hu-

kukunun dışında kamu hukukunun diğer alanlarında da geçerlidir.

II. B. 10) Anayasa’nın 149/5. maddesi, yargılama usullerinin yasay-

la düzenlenmesini öngörmüştür. (O tarihteki) 2949 sayılı Yasa, yargı-

lama usullerini düzenlemiş ancak bu konuya yer vermemiştir. Esasen

bir yasanın, usulün tüm ayrıntılarını düzenlemesi beklenemez. Bu ne-

denle uygulamada ortaya çıkacak boşlukların içtihatla doldurulması

için yargıca yetki verilmiştir. Anayasanın 152. maddesindeki itiraz yo-

luna ilişkin kural, bu yola başvurulması için elverişlidir.

II. B. 11) İster maddi hukuk ister usul hukuku alanına girdiği ka-

bul edilsin, Anayasa Mahkemesi’nin içtihat yoluyla yürürlüğü dur-

durma kararı vermesi olanaklıdır ve anayasal denetim yetkisi kapsa-

mı içindedir.

II. B. 12) Anayasa Mahkemesi, yazılı kurallarda düzenleme bulun-

masa bile, Anayasayı yorumlama işlevini anayasal yargı denetiminin

isteklerine uygun olarak kullanıp uygulamayı durdurma kararı ver-

mek yükümlülüğündedir. Tersi durumda, kişileri olduğu kadar kamu

düzenini de “Anayasa koruması” ndan yoksun bırakmış olur. Bu se-

beple Anayasa Mahkemesi, kararını verirken, bu yetkinin kendisine

tanınıp tanınmadığını değil, yetkiyi yasaklayan bir kuralın bulunup

bulunmadığını araştırmalıdır. Anayasada ise bu kuralı yasaklayan bir

hüküm yoktur.

II. B. 13) Anayasa’nın 153. maddesindeki “İptal kararları geriye

yürümez” kuralı, mahkemenin, yürürlüğün durdurulması yönünde

karar vermesine engel değildir. Geriye yürümezlik kuralının, yalnız

söze bağlı kalınarak yorumlanması hukuk devleti ilkesine ve bu ilke

içinde var olan adalet ve eşitlik ilkelerine aykırı sonuçlar verebileceği

gibi itiraz yoluyla yapılacak denetimin amacına da ters düşer. Esasen

iptal kararlarının geriye yürümezliği kuralı, yürürlüğü durdurma yet-

kisinin önemini daha da arttırmaktadır. Şöyle ki yasa kuralı, gerekçeli

iptal kararının yayınlanmasına kadar Anayasaya aykırılığına karşın