Background Image
Previous Page  134 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Fatih DEMİRCAN

133

148/1. maddelerinde sayılan parlamento kararlarını denetleme, 148//6.

maddesinde ifade edilen Yüce Divan sıfatıyla ceza yönünden denetim,

69/5-7-10. maddelerinde öngörülen siyasî partilerin kapatılmasıyla

ilgili temelli kapatma ve devlet yardımından yoksun bırakma yetki-

lerini içerir. Buna mukabil 1982 Anayasası, Anayasa Mahkemesi’ne,

69/3. maddesinde siyasî partilerin mali denetimini yapma yetkisini de

vermiştir. Buna rağmen 1982 Anayasası hiçbir maddesinde, Anayasa

Mahkemesi’ne, yukarıda saydığım kanunlardaki önlem niteliğindeki

yetkiler gibi bir yetki olan “yürürlüğü durdurma kararı verebilme” yet-

kisini vermemiştir. Ayrıca 1982 Anayasası; “Anayasa Mahkemesi’nin

kuruluşu, genel kurul ve bölümlerin yargılama usulleri, başkan, baş-

kanvekilleri ve üyelerin disiplin işlerinin kanunla; mahkemenin çalış-

ma esasları, bölüm ve komisyonların oluşumu ve işbölümünün kendi

yapacağı içtüzükle düzenleneceğini “Çalışma ve yargılama usulü”

başlıklı 149/5. maddesinde hükme bağlamıştır. Söz konusu Kanun;

30.03.2011 tarih ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesi’nin Kuruluşu ve

Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’dur. Mezkûr Kanunda da Anaya-

sa Mahkemesi’ne yürürlüğü durdurma yetkisi verilmemiştir. “Yürür-

lüğün durdurulması” kararı yargılama usulüne ilişkin olduğundan ve

1982 Anayasası’na göre yargılama usullerinin 30.03.2011 tarih ve 6216

sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hak-

kında Kanun ile düzenlenmesi gerektiğinden, Anayasa Mahkemesi

İçtüzüğünü incelemeye gerek yoktur.

1982 Anayasası’nın “Yargı yolu” başlıklı 125/5. maddesinde “İdarî

işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların

doğması ve idarî işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının bir-

likte gerçekleşmesi durumunda gerekçe gösterilerek yürütmenin dur-

durulmasına karar verilebilir” denilmektedir. Bu hüküm Anayasa

Mahkemesi’ne yürürlüğü durdurma yetkisi vermemektedir. Çünkü

Anayasa Mahkemesi’nin yetkili kılındığı hususlar yasama organı iş-

lemlerinin denetimiyle ilgilidir. Burada belirtilen “İdarî işlem” kavra-

mının yürütmenin içinde kalan idareyle ilgili olduğu açıktır. Bu sebep-

le Anayasa yargısındaki ismi “Yürütmeyi durdurma” olmamalıdır.

Çünkü Anayasa yargısında uygulanmasının durdurulması istenen

norm yürütme organının değil yasama organının işlemidir.

1

Yasama

1

Şaban Cankat Taşkın, “Anayasa Mahkemesinin Yürürlüğün Durdurulması Ka-