Background Image
Previous Page  133 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 133 / 617 Next Page
Page Background

Türk Anayasa Mahkemesi’nin Yürürlüğü Durdurma Kararlarının Hukuki Niteliği

132

However, although the Constitutional Court is unauthorized, it

has delivered decision of of force stop since October 21, 1993.

While some constitutional lawyers argues that the Constituti-

onal Court can make decision of force to stop, some others are aga-

inst this argument. Still, some other Constitutional lawyers argues

that, even though the Constitutional Court cannot give decisions of

force to stop, since it is unauthorized, it shall do so though.

In the US, Germany, Belgium, Spain and Portugal, their res-

pective highest courts can deliver such decisions. In France, judicial

review by the Constitutional Council takes place prior to the final

legislative procedure. In the former Yugoslavia, not a decision of

force stop, but stay of execution could be made .The decision of

force stop can be made in this countries with the conditions that “ if

applied, legislative piece in question and later removal of its effects

will cause gross harms, and it is clearly against the constitution”..

As a result, it is acceptable that the Turkish Constitutional Co-

urt renders decision to stop force in specific cases and under clear

conditions. The limits of this authority shall be determined as well as

the exceptions must be clearly identified.

Keywords:

The Constitutional Court, Force to Stop, Execution

Stopping, The 1982 Constitution, Stopping The Application, Precau-

tion, Cancellation.

Bu konuyu önce mevzuatımız, sonra uygulama, daha sonra dokt-

rin, daha sonrasında da karşılaştırmalı hukuk açısından inceleyece-

ğim. En sonunda eleştirilerimi yapıp görüşlerimi belirteceğim.

I. MEVZUAT

6.1.1982 tarih ve 2577 sayılı İYUK’nun 27. maddesinde yürütmenin

durdurulması, 9.6.1932 tarih ve 2004 sayılı İİK’nun 257. maddesinde ih-

tiyati haciz, 4.12.2004 tarih ve 5271 sayılı CMK’nun 141. Maddesinde

koruma tedbiri, 12.1.2011 tarih ve 6100 sayılı HMK’nun 389. madde-

sinde ihtiyati tedbir şeklinde, önlem veya tedbir niteliğinde hükümler

vardır.

1982Anayasası; AnayasaMahkemesi’nin yargısal nitelikteki karar-

larından, sadece “Yüksek Mahkemeler” başlıklı kısmında değil diğer

birçok maddesinde bahsetmektedir. Bu kararlar, 1982 Anayasası’nın;

148/1. maddesinde belirtilen kanun, kanun hükmünde kararname-

lerin Anayasaya uygunluğunu şekil ve esas bakımından; Anayasa

değişikliklerini ise sadece şekil bakımından denetleme, 83/2 – 84. ve