Background Image
Previous Page  137 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 617 Next Page
Page Background

Türk Anayasa Mahkemesi’nin Yürürlüğü Durdurma Kararlarının Hukuki Niteliği

136

II. B. 1) Yargı yetkisinin etkinliği, “karar verme” aracının da öz-

gürce ve eksiksiz kullanılmasını gerektirir ki, “yürütmeyi durdurma”

önlemi bu “eksiksiz kullanma” kapsamında yer alır.

II. B. 2) Yürütmenin durdurulması kararı, yargı bütünlüğü ilkesi-

nin bir ön uygulamasıdır. Bu karar, sonuç karardan ayrı ama o davayla

ilgili bir bölümdür. Son kararı vermeye yetkili organın, davanın bir

başka bölümü için karar veremeyeceğinin kabulü “yargı yetkisinin ek-

siksiz kullanılması” yla bağdaşmaz.

II. B. 3) Yürütmenin durdurulması, yargılama evrelerinde yargı-

nın denetim etkinliğini arttırır.

II. B. 4) Anayasa yargısı, yasamanın “üstün gücüne” karşı “Anaya-

sal denge aracı” olarak getirilmiştir. Bu denge işlevinin etkin biçimde

yerine getirilmesi, “Yargılama kapsamı içinde gerekli önlemleri alma”

yetkisinin kullanılmasına bağlıdır. Tersi durumda Anayasa Mahke-

mesi, anlamsız bir denetim yapma durumuna düşer ki, bu da deneti-

min “özü” nde kısıntı anlamına gelir. Oysa bu uygulamayı durdurma,

yargısal denetimin etkinliğinin özünde var olan bir araçtır.

II. B. 5) Yürürlüğü durdurma kararının “kamu yararını” ve “kamu

düzenini” kollayıp gözeten niteliği de, Anayasa Mahkemesi’nin yargı-

lamalarında gerektiğinde bu önleme başvurmasını zorunlu kılmakta-

dır.

II. B. 6) Temelde, Anayasa Mahkemesi’ne başvurmakla sağlanmak

istenen sonuç, anayasaya aykırı olan yasaların bir an önce uygulanma-

sına son verilmesidir.

II. B. 7) İster özel hukuk, ister kamu hukuku uyuşmazlıklarında

olsun, yasalarda açıkça bulunmasa bile “önlem” yetkisinin varsayıl-

ması bir zorunluluktur. Örneğin ölüm cezalarının yerine getirilmesi

ya da devletleştirme gibi konuları düzenleyen yasalar iptal edilseler

bile, uygulandıkları süre içinde doğurdukları sonuçları sonradan gi-

derme olanağı yoktur.

II. B. 8) Bir yasanın Anayasaya aykırılığı nedeniyle iptal edilmesi

gibi çok geniş bir yetkiyi Anayasa Mahkemesine tanıyan yasa ve Ana-

yasa koyucunun, daha hafif sonuçlar doğuracak olan uygulamayı dur-

durma yetkisini öncelikle tanımış olduğunun kabulü gerekir. Çoğun

içinde tersine bir hüküm ve neden olmadıkça, az her zaman vardır.