Background Image
Previous Page  127 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 127 / 617 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne...

126

sektöre girebilmenin kolaylaştırılması ve rekabet ortamının yaratılması basın

özgürlüğünü sağlamanın temel koşullarındandır. İhtiyaçları karşılamak ve ko-

şulları gerçekleştirmek kanun koyucunun görevleri arasındadır.

110

Devletin pozitif yükümlülüğü konusunda AİHM’nin Özgür Gün-

dem / Türkiye Kararı da önem arzetmektedir. Söz konusu kararda

Yüksek Mahkeme, “

Demokrasinin işlemesinin ön şartlarından biri olan

ifade özgürlüğünün etkin bir şekilde kullanılması, sadece devletin müdahale

etmeme görevine dayanmamaktadır; bireyler arasındaki ilişkilerde bile koruma

tedbirleri almayı gerektirebilmektedir. Pozitif bir sorumluluğun var olup ol-

madığına karar verirken, Sözleşmeyle toplumun genel çıkarı ve bireyin çıkarı

arasında ulaşılmaya çalışılan dengeye önem verilmelidir. Bu sorumluluk ka-

çınılmaz olarak sözleşmeci devletlerde var olan farklı durumlara, modern top-

lumların idare edilmesiyle ilgili zorluklara, öncelikler ve kaynaklar hakkındaki

seçimlere bağlı olarak değişiklik gösterecektir. Böyle bir sorumluluk yetkililer

için imkansız veya adil olmayan bir yük oluşturduğu şeklinde yorumlanma-

malıdır.

” değerlendirmesinde bulunmaktadır.

111

VI. Sonuç

Demokrasinin temel unsurlarından biri olarak kabul edilen basın,

günümüzde kamuoyu üzerinde sahip olduğu etki ve öneme parallel

olarak yasama, yürütme ve yargının yanında, “Dördüncü Erk” olarak

adlandırılmaktadır.

112

Basının temel rolü, devleti denetleyen bir kamu

gözcüsü olmasıdır; böylece devlet iktidarının uygulanmasındaki kötü

uygulamalar gözler önüne serilebilmektedir. Bağımsızlığını koruyan

basın, hem haber, düşünce ve bilgileri yorumlayarak ve değerlendire-

110

AYM, E. 1997/19, K. 1997/66, K.T. 23.10.1997.

111

Özgür Gündem/Türkiye Davası,

h t t p : / / h u d o c . e c h r . c o e . i n t / s i t e s / e n g / P a g e s / s e a r c h .

aspx#{%22fulltext%22:[%22ozgur%20g%FCndem%20turkey%22],%22documen

tcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22item

id%22:[%22001-58508%22]}, parag. 43.

112

Thomas Carlyle’a göre, ilk olarak İngiliz parlamenter Edmund Burke 18. yüzyılın

sonlarında parlamentodaki basın balkonu için dördüncü güç terimini kullanmış-

tır. Bu yönde bkz. Mark Hampton, “The Fourth Estate Ideal in Journalism His-

tory”, The Routledge Companion to News and Journalism, ed. Stuart Allan, New

York: Routledge, 2009, s. 3-4.

O dönemlerden itibaren de resmi siyasal yapı ne olursa olsun, “dördüncü güç”

kavramı, basının resmi bir nitelik taşımayan rolünün sahip olduğu siyasal gücü

anlatmak için kullanılmıştır.