

TBB Dergisi 2015 (120)
Fatih DEMİRCAN
141
yetki kanununa dayanarak çıkarılmış kanun hükmünde kararnamele-
rin
16
olması bu haklı nedenlerden bir tanesidir.
17
III. A. 2) Yargı kararlarını hükümsüz kılmak amacıyla yapılan dü-
zenlemelerin yürürlüğünün durdurulması gerekir. Üstelik yürürlüğü
durdurma kararlarının idari yargıdaki gibi geriye yürümesi, kazanıl-
mış hakların baştan itibaren hukuka aykırı sayılmasıyla haksız kazanç
sağlanması önlenmelidir.
18
III. A. 3) Yargı denetimini etkili ve anlamlı kılabilmek için yürür-
lüğü durdurma kararı verilmelidir.
19
III. A. 4) Yürürlüğün durdurulması kararı, önleyicilik-caydırıcılık
boyutunun etkinliği bakımından olmazsa olmazdır.
20
III. A. 5) Yürürlüğü durdurma kararı verebilme yetkisi, Anayasa
ve Anayasa Mahkemesi Yasası’nda açıkça öngörülmemiş olmakla bir-
likte bu yetki Anayasanın sisteminden ve içerdiği genel hukuk ilkele-
rinden duraklamasız çıkarılabilir.
21
III. A. 6) Anayasa ya da yasada açık bir hüküm yok diye “Ana-
yasa ve yasa ile açıkça yetki tanınmalıdır; eğer böyle bir yetki tanın-
mamışsa Anayasa yargısında yürütmenin durdurulmasına karar ve-
rilemez” sonucuna varmak aşırı pozitivizme kaçmak olur. Çünkü işin
niteliği gereği, bu konuda mevzuatta açık hüküm olmasa da, Anayasa
Mahkemesi’nin yürütmenin durdurulmasına karar vermesi gereken
16
Örneğin Anayasa Mahkemesi, “3755 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Görev
ve Yetkileri ile Bunların Personelinin Sosyal Haklarında Düzenlemeler Yapılma-
sına Dair Yetki Kanunu” nu tümüyle iptal etmiş ancak karar Resmi Gazete’de
yayımlanıncaya kadar bu yetki Kanunu’na dayanarak; 433 (8.7.1991 tarih ve 20923
sayılı Rega), 435 (9.8.1991 tarih ve 20955 sayılı Rega), 445 (26.8.1991 tarih ve 20972
sayılı Rega), 457 (3.9.1991 tarih ve 21010 sayılı Rega) sayılı kanun hükmünde ka-
rarnameler çıkarılmıştır.
17
Erol Cansel, “Anayasa Mahkemesinin Verdiği İptal Kararlarından Doğan Kimi
Sorunlar” ,
AYYD.
, Y.1992 C. 9 s.104(18)
18
Şaban Cankat Taşkın, “Anayasa Mahkemesinin Yürürlüğün Durdurulması Ka-
rarları ve Yasama Organının Hukuka Aykırı İşlemlerden Doğan Sorumluluğu” ,
TBBD.
, D.2007, S.73, s.13
19
Emin Ruhi, “Türk Anayasa Yargısında Yürürlüğün Durdurulması” ,
EÜHFD.
D.2001 C.V S.1-4, s.22
20
Sait Güran, “Anayasa Mahkemesinin İşlevi ve Bu Bağlamda Yürürlüğün Durdu-
rulması”
, AYYD.
Y.1995, C.12, s.5
21
Zafer Gören, “Türk ve Alman Anayasa Hukuku’nda Anayasa Yargısının Sınırları
ve Yürürlüğü Durdurma Kararları” ,
AYYD.
Y.1995 C.12 s.240