

Türk Anayasa Mahkemesi’nin Yürürlüğü Durdurma Kararlarının Hukuki Niteliği
150
1982 Anayasası’nın 148/1. maddesinin de bu bağlamda yeniden
incelenmesi zorunludur. Çünkü 1982 Anayasası’nın 148/1. madde-
si, olağanüstü hal ve sıkıyönetim kararnamelerine karşı şekil ve esas
bakımından Anayasa Mahkemesi’ne başvurulmasını yasaklamak-
tadır. Olağanüstü hal ve sıkıyönetim kararnamelerinin de Anayasa
Mahkemesi’nin denetimine açılması gerekir. Olağanüstü hal ve sıkıyö-
netimde dahi 1982 Anayasası’nın 15/2. maddesiyle çekirdek alana do-
kunma yasağı getirilmiştir. Düzenleme yetkisine sahip Türkiye Büyük
Millet Meclisi, olağanüstü hal ve sıkıyönetim kararnamelerini 1982
Anayasası’nın 15/2. maddesine aykırı olsa da onaylayabilir. Denetim
dışı olduğu için Anayasa’ya aykırı olan bu tür normlar uygulanmaya
başlar ve hukuk âleminde sonuç doğurmaya devam eder. Bu durum,
hukuk devleti ilkesine aykırılık teşkil eder. Üstelik 1982 Anayasası’nın
119. ve 122. maddelerine göre olağanüstü ve sıkıyönetimin süresi altı
aydır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Bakanlar Kurulunun isteği halin-
de bu süreyi dört ayı geçmemek üzere uzatabilir. Süreler kısa olduğu
için Anayasa Mahkemes’inin denetimi bitinceye kadar olağanüstü hal
veya sıkıyönetim de bitebilir. Olağanüstü hal veya sıkıyönetim bitince
Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararının bir anlamı olmayabilir. Bu açı-
dan da uygulamayı durdurma kararları önemlidir.
Yasama organının işlemlerinin Fransa’daki gibi önce Anayasa
Mahkemesi’nin denetiminden geçirilmesi durumunu değerlendire-
ceğim. Uygulamayı durdurma yetkisi yerine bazı yazarlar Fransa’da
olduğu gibi yasama işlemlerinin yürürlüğe girmeden önce Anayasa
Mahkemesinin denetiminden geçirilmesinin uygun olacağını öner-
mektedirler.
44
Böyle olduğunda öncelikle Anayasa Mahkemesi’nin iş
yükü fazlasıyla artar, bu sebeple ayrı bölüm veya bölümler kurulması
gerekebilir. Bunun dışında, yasama organının bütün işlemlerinin ön
denetimini beklemek yürütmeyi çalışamaz hale getirir. Bu sebeple
Anayasa Mahkemesi’nin ön denetimi sakıncalıdır.
Uygulamayı durdurma konusunu, milletlerarası antlaşmalar açı-
sından da inceleyelim. Milletlerarası antlaşmaların sadece iç hukukta
değil dış hukukta da bağlayıcılığı söz konusudur. Bu sebeple iç hu-
44
Şaban Cankat Taşkın, “Anayasa Mahkemesinin Yürürlüğün Durdurulması Ka-
rarları ve Yasama Organının Hukuka Aykırı İşlemlerden Doğan Sorumluluğu” ,
TBBD.
, D.2007 , s.306