

TBB Dergisi 2015 (120)
Fatih DEMİRCAN
151
kukta uygulaması durdurulan antlaşma, milletlerarası hukukta so-
rumluluk doğurmaya devam eder.
45
Üstelik bu konuda Meclisin onay
kanunu birkaç maddeden ibarettir. Bu birkaç maddede; antlaşmanın
hangi ülkeyle imzalandığı, ne zaman yürürlüğe gireceği ve bu hü-
kümleri kimin yürüteceği belirtilmektedir. Anayasa Mahkemesi bu
tür kanunların nesini denetleyecektir? Hemen yukarıda bahsettiğim
gibi milletlerarası antlaşmaların uygulaması durdurulsa bile milletle-
rarası hukukta ülkemizin sorumluluğu devam edecektir. Uygulamayı
durdurma açısından sadece milletlerarası antlaşmalar için ön dene-
tim mekanizması getirilebilir. Örneğin; onaylanması uygun buluna-
rak onaylanan antlaşmalar için Anayasamızın 5’inci fıkrası “İkinci ve
üçüncü fıkra hükümleri hariç, onaylanması kanunla uygun bulunarak
onaylanan milletlerarası antlaşmalar yürürlüğe girmeden önce, Ana-
yasa Mahkemesinin denetimine sunulur. Anayasa Mahkemesi Genel
Kurulu onay kararının kendisine tebliğini izleyen günden itibaren,
esas ve şekil hakkındaki kararını altmış gün içinde açıklar. Anaya-
sa Mahkemesi Genel Kurulunun kararı kesindir. Altmış günün biti-
minde karar verilmemesi durumunda milletlerarası antlaşma yürür-
lüğe girer. Milletlerarası antlaşmalar kanun hükmündedir” şeklinde
değiştirilebilir. Bu sürenin altmış gün değil de daha az ya da altmış
günden daha fazla olması kararlaştırılabilir. Süreyi belirlerken diğer
hususların yanında Anayasa Mahkemesi’nin iş yükünü de dikkate al-
mak son derece önemlidir. Bu değişikle beraber Anayasamızın 148’inci
maddesinin birinci fıkrasında da değişiklik yapmak gerekecektir. Böy-
lece milletlerarası antlaşmalar yapılırken bu hüküm dikkate alınacak,
Anayasa’ya aykırı olan milletlerarası antlaşmalar veya hükümleri yü-
rürlüğe girmeyecek ve milletlerarası hukuk açısından da ülkemiz so-
rumlu tutulamayacaktır.
Uygulamayı durdurma kararlarının sınırlarının ve istisnalarının
Anayasa ile belirlenmesinde, şekil ve diğer şartlarının ise kanunla dü-
zenlenmesinde fayda vardır.
Son olarak, Anayasa Mahkemesi’nce verilecek uygulamayı dur-
durma kararının yürürlüğe girişini inceleyeceğim. Gerekçe yazmak
zaman alan bir iştir. Gerekçenin yazılıp Resmi Gazete’de ilanını bek-
lemek, uygulamayı durdurma kararlarının yürürlüğe giriş süresini
45
Kemal Gözler, “Türk Anayasa Hukuku”, Ekin Kitabevi, Y.2000, s.457