Background Image
Previous Page  148 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 148 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Fatih DEMİRCAN

147

unsur olduğu sonucu çıkmaktadır. Pozitif hukuk temelinden yoksun

olan bu görüş hakkında daha fazla tartışmaya gerek yoktur.

V. 9) Hukukun üstünlüğünü koruyacak tek mahkeme, Anayasa

Mahkemesi değildir. Bu gerekçeyle hareket eden diğer bütün mahke-

melerinde yürürlüğü durdurma kararı vermesi gerekir ki bu sadece

Anayasamıza değil hukukun genel teorisine de aykırı olur.

V. 10) Anayasa Mahkemesi’ne başvurmakla sağlanmak istenen

sonuç elbette ki Anayasa’ya aykırı normun bir an önce uygulamala-

rının durmasıdır ama bir normun Anayasa’ya aykırı olduğuna iddia

sahibi karar vermeyecek, bunu Anayasa Mahkemesi tespit edecektir.

Dolayısıyla burada amaç ile araç aynı doğrultuda değildir. Başka bir

deyişle amaç Anayasay’a aykırı normun en kısa sürede yürürlükten

kaldırılmasıyken araç yani bunu amaçlayan iddia sahibi mercilerdir.

Hiç şüphesiz Anayasa’ya açıkça aykırı bir normun yürürlükte kalma-

sı hukuk devleti ilkesine aykırıdır ama bunu tespit edecek olan iddia

mercii değil Anayasa Mahkemesi’dir. Dolayısıyla bu durum Anayasa

Mahkemesi’ne yürürlüğü durdurma yetkisi vermez. Burada yapılması

gereken, iş yükü fazla olsa bile Anayasa Mahkemesi’nin daha hızlı ve

doğru inceleme yapmasıdır.

VI. GÖRÜŞLERİM

6.1.1982 tarih ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun

27/2. maddesine göre, idare hukukunda yürütmenin durdurulma-

sı kararı verilebilmesi için “uygulanması halinde telafisi güç veya

imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı

olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi” koşulu aranmaktadır. Buna

mukabil herhangi bir mahkeme, 1982 Anayasası’nın 152/1. maddesine

göre, davayı geri bırakabilir. Bunun anlamı; Anayasa Mahkemesi’nin

ilgili konudaki kararı beş ay içinde gelinceye kadar, sadece o dava için

ve sadece tarafları bağlayıcı yargılamayı ve yürütmeyi durdurma ka-

rarı verebilmesidir.

İdare hukukunda yürütmeyi durdurma kararı verebilmenin şart-

ları kümülatiftir; söz konusu şartların beraber gerçekleşmesi gerekir.

İdare hukukunda, idam cezalarının infazı kararları incelenemeyeceği-

ne göre sonradan telafisi mümkün olmayan zararların ortaya çıkması