Background Image
Previous Page  147 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 147 / 617 Next Page
Page Background

Türk Anayasa Mahkemesi’nin Yürürlüğü Durdurma Kararlarının Hukuki Niteliği

146

yerek bıraktığı boşluktur. Bu tür durumlarda hâkim takdir yetkisini

kullanır. Kural dışı boşluk ise kanun veya Anayasa koyucunun iste-

meden veya unutarak bıraktığı boşluktur. Böyle durumlarda hâkim

hukuk yaratır. Anayasa Mahkemesi, Medeni Kanun’un 1. maddesini,

yürürlüğü durdurma kararı vermesine gerekçe göstermektedir. Me-

deni Kanun özel hukukla ilgilidir. Anayasa Hukuku ise kamu huku-

kunun bir dalıdır. Bu sebeple kamu hukukunda Medeni Kanunun 1.

maddesi uygulanamaz.

V. 5) Anayasa Mahkemesi, 6.4.1972 tarih ve E.1972/13 K.1972/18 sa-

yılı kararında

37

“Anayasaya uygunluk denetimi yapılan bir kanunun,

yürürlüğünün durdurulması gibi ağır sonuçları olabilecek bir yetkinin

Anayasa Mahkemesi’ne ancak Anayasa ile verilmesi gerekir.” şeklinde

bir gerekçe gösterirken; E.1993/33 K.1993/40-2 21.10.1993 sayılı kararın-

da

38

ise “Bir yasanın Anayasa’ya aykırılığı nedeniyle iptal edilmesi gibi

çok geniş bir yetkiyi Anayasa Mahkemesi’ne tanıyan yasa ve Anayasa

koyucunun, daha hafif sonuçlar doğuracak olan uygulamayı durdur-

ma yetkisini öncelikle tanımış olduğunun kabulü gerekir” şeklindeki

gerekçesi önceki görüşünü değiştirdiğini göstermektedir.

V. 6) Anayasa Mahkemesi’nin yürürlüğü durdurma kararı verebil-

me yetkisini içtihatla oluşturması, 1982 Anayasası’nın 6. maddesinin 3.

fıkrasının “Hiçbir kimse veya organ kaynağını Anayasadan almayan

bir Devlet yetkisi kullanamaz” şeklindeki 2. cümlesindeki hükmüne

aykırıdır. Anayasa Mahkemesi içtihatla, Anayasa Mahkemesi’nin 6.

maddesine aykırı hareket ederek Anayasa’ya norm eklemiştir. Anaya-

sa Mahkemesi’nin, Anayasa’ya norm ekleme görevi yoktur.

39

V. 7) Usül kurallarının hukuk kurallarıyla belirtilmesi gerekir.

Aksi halde her kurum veya organ kendisini yetkili addedebilir. Bu se-

beple Anayasa Mahkemesi’nin “Esasen bir yasanın, usulün tüm ay-

rıntılarını düzenlemesi beklenemez” görüşü dayanaktan yoksundur.

V. 8) “Yargı denetimini anlamlı kılmak için yürürlüğü durdur-

ma kararı verilmelidir” cümlesinin tersi düşünüldüğünde, yürürlüğü

durdurma kararı verme yetkisinin yargı denetimini anlamlı kılan tek

37

AYMKD. ,

S.10 C.1 6.4.1972 tarih ve E.1972/13 K.1972/18 sayılı karar

38

AYMKD. ,

S.: 29 Cilt: 1 E.1993/33 K.1993/40-2 21.10.1993 günlü karar

39

Kemal Gözler, “Türk Anayasa Hukuku” , Y.2000, s.976