Background Image
Previous Page  186 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 186 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Ali ALTINTAŞ

185

5. İl Protokolü

Başkent dışındaki illerde uygulanan protokol sıradüzeni (mülga)

Ulusal ve Resmi Bayramlarda Yapılacak Törenler Hakkında Yönetme-

lik

49

ekinde “İl Protokol Listesi” olarak yer almakta idi. Söz konusu

Yönetmelik, 16.04.2012 tarihli Yönetmelik ile yürürlükten kaldırılmış-

tır (m. 10). Başkent dışındaki illerde uygulanacak tebrikata giriş sırası

Yönetmelik ekinde “Başkent Dışındaki İllerde Tebrikata Giriş Sırası”

olarak belirtilmiştir.

Başkent dışındaki illerde tebrikatı vali kabul eder. TBMM Başkanı,

başbakan veya bakanların törene katılması durumunda; Cumhuriyet

Bayramı ve Zafer Bayramı tebrikatını, mahalli mülki amir ile birlikte

kabul eder ve önde yer alırlar (m. 4/a). Bu kişilere şeref tribününde

mahalli mülki amirden önce yer verilir (m. 4/b). Resmi bayramlarda

tebrikat sırasının en önünde TBMM üyeleri yer almaktadır. Ardından

sırasıyla mahallin en büyük komutanı, general ve amiraller, garnizon

komutanı, büyükşehir belediye başkanı, bakan yardımcısı, il belediye

başkanı, Cumhuriyet başsavcısı, adli yargı adalet komisyonu başkanı,

bölge adliye ve bölge idare mahkemesi (BİM) başkanları, bölge adliye

mahkemesi (BAM) Cumhuriyet başsavcısı, idare ve vergi mahkeme-

leri başkanları, üniversite rektörleri, baro başkanı, vali yardımcıları,

kaymakamlar, il genel kolluğunun en üst amirleri, il genel meclisi baş-

kanı ile ilçe belediye başkanları, rektör yardımcıları, fakülte dekanları,

enstitü ve yüksekokul müdürleri, genel ve özel bütçeli kuruluşların

üst yöneticileri, valilikçe belirlenecek sayıda, garnizon komutanınca

tespit edilecek silahlı kuvvetler mensupları ile yargıçlar, savcılar, noter

odası başkanı gelmektedir.

50

49

01.10.1981 tarih ve 17475 sayılı RG’de yayımlanmıştır.

50

Yargıçlar il/ilçe protokolünde noter odası başkanı/noterler ile denk tutulmuşlar-

dır. Bu iki meslek grubunun hukuk fakültesinden mezun olmak dışında hiçbir or-

tak noktaları yoktur. Hukuki güvenliği sağlamak ve anlaşmazlıkları önlemek için

işlemleri belgelendirme işi yapan (1512 sayılı Noterlik Kanunu m.1), adam çalış-

tıran, mekân kiralayıp vergi ödeyen noterlik kurumu ile Türk milleti adına yar-

gı yetkisi kullanan, anayasal üç erkten birinin temsilcisi sıfatını haiz yargıçlık eşit

statüde değildir. Öyle olsaydı ilk kez noterliğe başlayan noterlere (1512 SK m. 37)

ve noter kâtiplerine (Noterlik Kanunu Yönetmeliği m. 74) yargıçların yemin ettir-

mesine gerek kalmaz, noter dairesindeki belgelerden örnek verilmesi yargıç iznine

bağlanmaz (1512 SK m. 95), noter defterleri yargıç tarafından onaylanmaz (Noterlik

Kanunu Yönetmeliği m. 47), noterler bu işlemleri kendileri yapabilirlerdi.